24 sep. 2012

intet

Intet (inbunden)
(Rec. ex. från Bazar) 

När jag igår kväll började läsa Janne Tellers Intet hade jag inte förväntat mig en sträckläsningskväll eftersom ungdomsböcker sällan har den effekten på mig. Igår glömde jag dock till och bort att gå och handla så dagens frukost blev väl rätt torftig ... men en starkt läsupplevelse kompenserar för det!

Intet är en ungdomsbok som handlar om vad som betyder något och om det över huvud taget finns något som egentligen betyder något. Den inleds med att Pierre Anthon i klass 7A, efter en insikt om alltings meningslöshet, bestämmer sig för att sluta skolan och klättra upp i plommonträdet varifrån han fortsätter tala om för sina klasskamrater att ingenting betyder något. De andra barnen kan inte hantera detta utan börjar träffas i den nedlagda sågen för att allt mer desperat samla ihop saker med betydelse och lägga dem på hög.

Det hela börjar relativt harmlöst med att barnen lämnar ifrån sig saker som sina favoritböcker och sina favoritsandaler, men snart trappas vad som har betydelse upp. Boken blir en tankeväckande berättelse om hur mycket man kan kräva att en annan människa offrar. Kan man ta någons oskuld och lägga den på den växande högen av betydelse? Kan man gräva upp någons begravda lillebror? Offra en kroppsdel?

Stundtals är det här en mycket obehaglig bok som samtidigt väcker så många tankar att det nästan känns tråkigt att inte ha någon att diskutera boken med. Boken är med andra ord som upplagd för läsning i skolan, för här finns en rad moraliska frågor som nästan måste diskuteras om barn/ungdomar läser boken. Jag har full förståelse för att den här boken sålt i stora upplagor.

Bokmässetips!
Tellers nya bok Om det var krig i Norden har också fått en del uppmärksamhet och den pratar Teller om på Bokmässan på söndagen. Tyvärr är jag inte kvar då, men om jag varit det skulle jag nog ha gått på detta seminarium:


Om det var krig i Norden

Datum & tid: söndag 30 sep kl. 14:00 - 14:45
Plats: K1
Arrangör: Lilla Piratförlaget, Se människan/Svenska kyrkan och Teskedsorden
Språk: skandinaviska
Kod: Sö1400.7
Seminarium, ingår i entrébiljetten.
Vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Den danska författaren Janne Teller har låtit det scenariot bli verklighet i sin bok Om det var krig i Norden. Europeiska unionen har brutit samman och Sverige förvandlas till diktatur med stormaktsambitioner. När kriget bryter ut flyr alla som kan till Mellanöstern. Bokens huvudperson, en 14-årig stockholmare, lyckas ta sig till Egypten där han försöker få uppehållstillstånd och asyl. Ett samtal mellan Janne Teller, tidigare ärkebiskopen KG Hammar och den norska författaren och tidigare justitieministern Anne Holt om tolerans och medmänsklighet och om att verkligen förstå varför människor flyr från sina hemländer.
Moderator: Cecilia Uddén, Sveriges Radios korrespondent i Mellanöstern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.