21 okt. 2012

tystnadens gåta

Tystnadens gåta (inbunden)

Jag brukar gilla deckare och spänningsromaner men i ärlighetens namn läser jag väl mest svenska författares böcker i dessa genrer. Amerikanske Steve Hamilton var därför en ny bekantskap för mig och det är ju alltid kul att läsa en ny författare. Det är ju dock inte alltid som författaren faller en i smaken och så är fallet med Hamilton. Det är något med språket som jag irriterar mig på. Framför allt är det väldigt många jag på varje sida och det blir en aning tjatigt. Kanske är det ett översättningsproblem. Det jag däremot gillade var bokens upplägg med ständiga hopp mellan många händelser vid olika tidpunkter. Som läsare får man liksom en liten bit i taget av berättelsen och det funkar riktigt bra. Berättelsen har också en lite annorlunda vinkling  med den stumme och traumatiserade Michael i huvudrollen. Michael har en stor talang för att öppna olika typer av lås och det gör att han hamnar i allt annat än lagliga situationer. (Mer om handlingen kan ni läsa här.)

Det här var den första boken i Excessformatet som jag läser och jag gillar det faktiskt, trots att jag var en aning skeptisk i början. Boken blir liten och smidig och det är ju helt perfekt när man t. ex vill ha en bok i väskan. Trodde att de tunna sidorna skulle få mig att tänka alldeles för mycket på en sådan där gratisversion av Nya Testamentet som Gideoniterna delar ut, men så blev det inte alls. Kanske för att man läser på andra ledden. Har sett att de har en del böcker i Excessformatet på biblioteket och jag kan absolut tänka mig att låna med mig en sådan bok hem. Om det är en lockande titel förstås!

(Rec.ex från Pocketförlaget/Excess)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.