29 dec. 2012

En första sammanfattning

Snart är ännu ett bokår till ända och det är dags att sammanfatta året som gick. Brukar bara göra en sammanfattning men i år kan det nog hända att jag bjuder på ett par tre stycken. I den här första handlar det om antal och vilka som varit bäst och sämst varje månad.

Januari
Antal lästa böcker: 5 st
Bäst: Svårt för alla böckerna var bra, men Marie Hermansons Himmelsdalen var nog ändå favoriten.
Sämst: Kulturchefen av Christer Hermansson. Nådde inte allas upp till samma nivå som Ich bin ein Bibliothekar.

Februari

Antal lästa böcker: 4 st
Bäst: Vinterstaden av Arnaldur Indridason. En ständigt återkommande favorit.
Sämst: Nattönskningen av Anne B Ragde. Tilltalade mig inte alls, men lätt att läsa.

Mars

Antal lästa böcker: 6 st
Bäst: Stjänlösa nätter av Arkan Asaad var mest angelägen, men Sommarhuset av Anna Frediksson tyckte jag också mycket om.
Sämst: Min kamp 1 av Karl Ove Knausgård. Kommer aldrig att läsa de andra delarna av kampen.

April

Antal lästa böcker: 7 st
Bäst: Hoppas av Åsa Anderberg Strollo. Riktigt bra ungdomsboksförfattare!
Sämst: Svart inka av Ingrid Boström. Utgiven på eget förlag. Kommenterar inte mer än så.

Maj

Antal lästa böcker: 7 st
Bäst: Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson. En bok jag fortfarande tänker på. Mycket bra.
Sämst: Namnsdagsflickan av Leandoer/Ekström. Tyckte varken historien eller bilderna funkade riktigt bra.

Juni

Antal lästa böcker: 9 st
Bäst: Lady Chatterleys älskare av D H Lawrence och Stål av Silvia Avallone. Kan inte välja mellan dem.
Sämst: Om min första kärlek av Maksim Gorkij. Gav mig egentligen ingenting.

Juli

Antal lästa böcker: 13 st
Bäst: Läste väldigt olika böcker under juli och alla hade sina poänger. Jonas Gardell - så klart. Sara Beischer om svensk åldringsvård, Elly Griffiths med vår älskade arkeolog och Strindberg som försvarade sin dårskap.
Sämst: Välsignade ost av Sarah-Kate Lynch. Egentligen en rätt mysig bok men inte med samma kvalité som övriga just denna månad.

Augusti

Antal lästa böcker: 6 st
Bäst: Novellen Med strömmen av Hjalmar Söderberg som verkligen drabbade mig.
Sämst: I gryningen tror jag mamma ska väcka mig av Christina Wahldén. En bok jag ändå rekommendera varmt till alla högstadielärare och högstadieelever. Den hamnar som sämst bara för att den var lite tunn.

September

Antal lästa böcker: 8 st
Bäst: Det dyrbara av Linn Ullmann. Så klart!
Sämst: Himmel över London av Håkan Nesser. Vad hände här? Segt och oengagerat. Inte alls likt Nesser.

Oktober

Antal lästa böcker:  7 st
Bäst: Romanen som försvann av Nawal El Sadaawi är i en egen liga, men Naroskins debut och Niemis vattenmassor imponerade också.
Sämst: Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper. Förstår fortfarande inte varför jag inte gillade den.

November

Antal lästa böcker: 7 st
Bäst: Rikitikitavi av Rikard Wolff. Lyssna på Piaf och läs den!
Sämst: Nu jävlar! av Heidi Linde. För lite nu jävlar helt enkelt.

December

Antal lästa böcker: 6 st
Bäst: Har inte riktigt läst ut den än men vet att det kommer att bli Bastarden från Istanbul av Elif Shafak.
Sämst: Eldar och is av Birgitta Stenberg. Hoppigt och dåligt flyt. Lite trist helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.