5 jan. 2013

det som inte växer är döende

Det som inte växer är döende (e-bok)

Lagom till jul fick alla som är med i Booked en julklapp i e-boksform; Jesper Weithzs thriller Det som inte växer är döende. En julklapp är ju aldrig fel!

Bokens spänning byggs upp nästan från första sidan. Paret Henrik och Lotte skall flytta till Sao Paulo för att få hjälp med Lottes komplicerade graviditet, men Henrik måste först åka till London för ett möte. Lotte och dottern Molly ska packa ihop det sista och flyga direkt från Stockholm. Inget blir dock riktigt som det var tänkt. Henriks möte bjuder på märkligheter och ett mystiskt möte i Colombo blir en nödvändighet. Lottes flyg blir inställt, dottern kinkig och vill tillbaka till huset. Oväder och bil i snödriva. Hallucinationer. Urladdade mobiltelefoner. Kyla. Kollegor som sviker. Vapenhot.

Ja, det här borde ju kunna vara riktigt spännande alltså, men ... Jag förstår inte riktigt bokens poäng. Den spretar åt alla möjliga håll och när vi kommer till slutet känns allt rumphugget. Trodde faktiskt att vi fått en förkortade version men så var tydligen inte fallet. Mycket i boken är också outtalat och det är på det sättet Weithz bygger upp spänningen men det kunde ha gjorts betydligt skickligare. Om jag skulle ägna mig åt betygssättning skulle jag ge boken en svag tvåa och den är således ingen bok jag  rekommenderar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.