19 feb. 2013

noveller om morgonen

Vaknade tidigare än väntat idag, men är det lov så är det och då har jag ingen lust att stiga upp ur sängen i ottan så jag låg kvar och läste de två sista novellerna i Nordiska fyran från Novellix.

OK International (häftad)  Kyssen (häftad)

Ok International är en passande titel på Jakob Ejersbos novell om en tanzanisk kvinna med en brokig bakgrund. Via Kuba har hon kommit till USA och Chicago och lever nu där tillsammans med sin man. Hon har ett green card men eftersom hennes läkarutbildning från Kuba inte räknas jobbar hon på laboratoriet istället. En dag hamnar hon i en bilolycka, men kör bara därifrån och grips senare av polisen eftersom hon smitit från olycksplatsen. I förhöret känner hon sig ifrågasatt och hennes bakgrund och hudfärg tycks hamna i fokus. En välskriven novell som gav en hel del att fundera på. Ejersbo är inte alltid politiskt korrekt i det han skriver i novellen och det tycker jag är värt att uppmärksamma. Författare måste få lyfta upp saker som finns under ytan och som kanske inte är helt bekvämt att tala om.

Kyssen av Merethe Lindström är en sån där novell där jag tycker om språket och stämningen men jag förstår den inte. Har svårt att hitta budskapet/poängen. I novellen möter vi en kvinna som ska hämta en katt. Hon och sambon/maken är överens om att de ska skaffa en ny. Kvinnan tänker på ett förhållande hon haft i smyg under några månader men som nu är avslutat. Mannen vet inget, de tycks inte tala så mycket med varandra. När hon kommer till lägenhet där hon skall hämta katten visar det sig att hon varit där tidigare, som tonåring på en fest. Det sätter igång en massa minnen kopplat till den första kyssen. Jag misstänker att alla olika lager hänger samman på något sätt men det går mig förbi. Men, med detta sagt, så gör språket att jag nu verkligen vill läsa Lindströms Dagar i tystnadens historia och med det är jag nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.