3 feb. 2013

två novellixer på söndagskvällen

Ett köns bekännelse (häftad)  Det gula huset (häftad)

Seglar vidare på novellvågen i bokbloggarhavet och håller mig idag lite mer i grannskapet med en finsk och en isländsk novell. När noveller har så snygga framsidor kommer de så klart från Novellix!

I Riikka Pulkkinnens novell Ett köns bekännelse möter vi en författare, hennes namne, som skrivit ett par böcker och fått en av dem översatt till holländska. Hon åker på promotionturné tillsammans med Alan, en tidigare framgångsrik fotbollsspelare som nu blivit författare. Riikka reflekterar över kvinnorollen och att även om hon pratar om viktiga saker i intervjuer så blir det ändå kakrecept när intervjun väl publiceras. I Holland inbjuds hon att vara med i ett populärt tv-program men istället för prata styckas hon och det enda som blir kvar är hennes kön. Det tycks dock vara frigörande och hon lämnar studion och lever vidare som ett kön, och jag tycker mig ana att hon gillar det. Jag förstår att Pulkkinen vill säga mycket om kvinnor och män och hur kvinnor ändå bara behandlas som ett kön, men jag orkar inte riktigt djupanalysera utan nöjer mig med att förstå på ytan. Kanske att jag ändå måste säga att jag stör mig lite på att mannen Alan skildras så stereotypt, men det är säkert meningen.

Till Island så för nästa novell: Det gula huset av Gyrdir Elíasson. Den bygger på vad jag misstänker är gamla legender om väsen, eller kanske är det folk, som bor i stenar, men det är något med hela novellens uppbyggnad och de olika berättarperspektiven som absolut inte tilltalar mig. Det här är faktiskt den första novellixen som jag verkligen inte gillat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.