3 juli 2013

solviken

Solviken (inbunden)

Solviken av Annika Estassy - precis vad jag behövde just nu! Kärlek, relation, trassel, lustiga grannar och ett vackert hus i arv. En mycket passande semesterbok!

Jag medger att jag ställde mig skeptisk inledningsvis när det på första sidan skrivs om en kvinna som skall laga "en syndigt god" Biff Rydberg till en man hon inte träffat på länge och dessutom springer hon ut på lunchen och köper en röd klänning enkom för detta tillfälle. Inte riktigt vad jag brukar uppskatta att läsa om ... Men, det tar sig och personerna blir till slut tillräckligt komplexa och levande för att jag skall trivas riktigt bra i deras sällskap. Ja, fast när det gäller en av dem, Ylva, trivs jag riktigt illa, men det gör nog hon själv också tror jag med all sin bitterhet och sjukliga paranoia. Det är en berättelse som nog kan placeras i feelgood-facket, men jag tycker att den är lite mer komplex än så, eller i alla fall gör ett gott försök. Det är mer en relationsroman med en hel del förvecklingar och missförstånd, men det är ju sådant som för berättelsen framåt, så även om jag ibland vill ge karaktärerna en spark där bak för att de skall förstå sitt eget bästa gillar jag verkligen den här boken. Det enda som känns en aning krystat är det försök till spänningsskapande som den mystiske grannen Ulf får stå för. Eftersom det spåret egentligen inte leder någonstans har jag svårt att förstå poängen med spänningsflörten och tycker att han lika gärna bara kunnat porträtteras som den vanliga tölp han är.

I berättelsen centrum står Marie som just fått ärva ett sommarhus på Aspö utanför Norrtälje. Ett hus jag för övrigt känner att jag gärna skulle flytta in i själv! Marie har en relation med den gifte Philip, som självklart lovat att lämna sin fru. Maries bullbakande kompis Susanne försöker få Marie att ta sitt förnuft till fånga. I boken träffar vi också Niklas vars liv, trots att det är flera år sedan de gjorde slut, fortfarande till stor del styrs av hans ex Ylva som också är mamman till hans dottern. Han lättar sitt hjärta för sin kompis Gabriel över ett par öl, men det visar sig att även Gabriel har problem i sin relation. Allas väger korsas på ett eller flera sätt och det blir en helhet som jag finner klart läsvärd och skönt avkopplande. Semesterläsningen är nu på allvar igång känner jag!

(Rec.ex från Frank förlag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.