14 sep. 2013

avantgarde

Kände att jag behövde en dos kultur så jag tog tåget till Malmö och besökte Moderna museets nya utställning om ryska avantgardister. På övre plan dök det, något oväntat, upp estniska hippies. 


Fotograf: A Rodtjenko (utan titel) 

Tatlins "Modell till monument"

Propagandaaffischer och flygmanick seriöst avsedd att använda ... 

Måleri var bara för borgarna, så Rodtjenko satsade på detta istället. 

Estniska hippies utforskar yogan

Del av karta över vart i Sovjetunionen hippiesarna (eller vad det heter) samlades.
 

6 kommentarer:

  1. Vad roligt med lite museiebesöks-inlägg. Har aldrig varit på Moderna i Malmö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett rätt litet museum, men med trevliga utställningslokaler så jag tycker det var väl värt ett besök.

      Radera
  2. estniska hippies! och med sovjetisk karta! det tillfredsställer kulturdosen för flera decennier framöver : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hippien längst till vänster gladde mig särskilt! Kan också meddela att kartan i sin helhet innehöll väldigt många svarta markeringar över hippie-samlingsplatser. Oväntat många längs hela södra Sovjetunionen. Du hade studerat den kartan länge! :)

      Radera
  3. så totalt oväntat - eller en påminnelse om ngt som naturlgtvis funnits, men inte fått ngt som helst medialt utrymme.
    som en livstrött Nesserkaraktär semesterplanerar jag en post-sovjetisk hippieresa : ) (till min partners förskräckelse?!!)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.