18 sep. 2013

en mörk strimma av ljus

En mörk strimma av ljus (inbunden)

Det här med världslitteratur är ju kul! Nu har jag läst en syrisk författare och det tror jag är första gången. Eftersom jag aldrig läst syriskt tidigare är förstås Samar Yazbek en ny författarbekantskap och det är alltid trevligt att stöta på en ny författare vars bok man uppskattar. Jag läser kanske boken En mörk strimma av ljus lite för okoncentrerat för plötsligt har bokens språk och berättarstruktur burit berättelsen åt ett nytt håll och jag har inte hängt med, men det gör inte så mycket. I översättningen märks fortfarande det arabiska uttryckssättet och det är något jag är smått förtjust i.

En mörk strimma av ljus börjar med att Hanan, fru i huset, ser att ljuset lyser i hennes åldriga makes sovrum och hon smyger dit för att se vad som händer. Hon hittar då husets tjänarinna Alya i säng med maken och Hanan blir rasande. Alya är även Hanans älskarinna och i vredesmod slänger hon ut Alya. Alya tvingas närma sig sin barndoms kvarter med fattigdom och ständig risk för överfall och våldtäkt. Minnena som kommer över Alya är allt annat än lyckliga barndomsminnen och jag vill inte att hon ska behöva återvända dit. Hanan brottas med sitt beslut. Vill ha Alya tillbaka, men ändå inte. När Alya kom till huset var hon bara en flicka och Hanan styrde henne, men någonstans på vägen missade Hanan att Alya blivit husets drottning nattetid och länge delat säng med både husets herre och husets fru.

Det är en sensuell bok där kvinnor som älskar med varandra i smyg på fester och i badhus är en stor del av berättelsen. Det är också en inblick i ett klassuppdelat samhälle där kvinnor befinner sig i underläge och där mannens heder vilar mellan flickornas ben. Jag glider med i berättelsen stundtals, låter mig bara befinna mig förbehållslöst i en annan kultur, men så stannar jag upp ibland. Jag kan inte tycka att det är fint eller ok när Hanan börjar använda Alya för sexuella syften för hon är bara elva eller tolv år då. Det stör min läsning en aning och jag uppfattar inte riktigt hur författaren själv förhåller sig till detta. Våldtäkterna i de fattiga kvarteren berör också illa. Det tycks som att det enda sex som är utan tårar är det mellan kvinnor och det gör mig nyfiken. Hur vanligt är detta tabubelagda beteende? Jag har stött på det tidigare i arabisk litteratur och tänker att det skrivs om det av en anledning. Tänker att jag någon gång i framtiden skall fördjupa mig mer i detta. Om ni bara visste hur många doktorsavhandlingar jag skulle kunna skriva!

Ni som skall till Bokmässan kan träffa på Samar Yazbek vid lite olika tillfällen. Hon ska t ex ha ett samtal med ärkebiskop Anders Wejryd på fredagen och prata om sin bok tillsammans med Görrel Espelund på lördagen.

(Rec.ex från Ordfront)

2 kommentarer:

  1. Nej, du har fortfarande inte läst någon syriansk författare. Däremot en syrisk. (Syrianer är en kristen minoritetsgrupp, och har inget med landet Syrien att göra.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hade ingen koll på detta. Ändrar och gör rätt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.