22 okt. 2013

dimma över darjeeling

Dimma över Darjeeling (ljudbok)

Det blir mycket ljudbok nu när orken till läsning inte riktigt finns. Det är dock inte helt lätt att hitta rätt ljudbok för det är mycket som skall stämma. För det första måste jag gilla uppläsaren och så måste uppläsaren passa med boken. För det andra har jag upptäckt att alla böcker inte riktigt lämpar sig för uppläsning. Märkligt kanske, men ibland blir det för segt med ljudbokstempot. Det har blivit en del ljudbokszappande på sistone, men nu har jag i alla fall till slut lyssnat igenom en hel ljudbok - Dimma över Darjeeling.

Mikael Bergstrand låter oss än en gång möta Göran Borg och hans indiske vän Yogi som vi mötte i boken Delhis vackraste händer. Inledningsvis befinner sig Göran hemma i Malmö och går i KBT-terapi för att försöka komma upp ur tristessens hjulspår. I Indien drar det ihop sig till bröllop för Yogi och Göran känner att han verkligen inte vill missa sin bäste väns bröllop. Väl på plats i Indien visar det sig att Yogi köpt en teplantage för sin blivande svärfars pengar och dit beger sig de båda männen för att komma fram till vad de tror är en välfungerande teplantage. Så blir det inte och utan tvekan har Yogi blivit lurad.

Boken bjuder på förvecklingar, kärlek och en hel rad av livsvisdomar men utan att det blir pretentiöst. Jag är lite småförtjust i den buttre Göran Borg som är en så typisk svensk man i femtioårsåldern (sorgligt nog med homofobiska drag, visar det sig). Hans vän Yogi med alla sina onödigt krångliga utläggningar är också småcharmig. Jag måste dock säga att jag samtidigt blir lite trött på dem utan att riktigt kunna sätta fingret på varför. Jag hade samma känsla i första boken och därför är jag lite tveksam till om jag skulle vilja träffa dem en tredje gång. Både karaktärerna och temat känns lite uttömt. Med det sagt har det ändå varit några timmars trivsam lyssning och jag har haft ett leende på läpparna emellan varven, inte minst när en viss Maud Olofsson dyker upp och festar loss. :)

5 kommentarer:

  1. Ganska OT till detta inlägg, men jag ser att du har Karin Wahlbergs nya på gång! Vill läsa recce nu, tack! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssnar på den nu. Är inte särskilt förtjust.

      Radera
  2. Hej!

    Mycket bra blogg, som jag hittade till i dag när jag letade omdömen om Storytel. Är denna tjänst något du använder och i så fall, hur uppfattar du att den funkar?

    Hälsningar Annika i Götebrg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag använder Storytel och tycker att det funkar riktigt bra. Har aldrig haft något problem med någon nedladdad ljudbok och utbudet är stort. Uppskattar också att man kan lyssna på böckerna i flygplansläge.

      Radera
  3. Håller med. En tredje bok kräver någon slags förnyelse.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.