27 nov. 2013

kaffe med rån

Kaffe med rån (pocket)

Märtha, Snillet, Stina, Krattan och Anna-Greta tycker att tillvaron på AB Diamantens ålderdomshem är lite torftig. Det är tråkig mat, inga kakor till fikat, dåligt med personal och den ansvariga syster Barbro är mer upptagen med att få företagets manlige ägare på fall än att ta hand om de gamla. Hon låser till och med in dem. Märtha och de andra har tröttnat. Det tar sig först upp till kontorslokalerna och rensar deras kylskåp som är fyllt med läckerheter. De tar sig in i gymmet och börjar träna i smyg; allt för att orka med sin plan - att begå brott tillräckligt allvarliga för att de skall hamna i fängelse. På fängelser har de det minsann bättre än på äldreboenden!

I en av blurbarna på framsidan kallas boken för en skröna och det är det verkligen. En lite för lång sådan och jag önskar flera gånger att tempot hade varit lite högre. Jag är road så länge våra pensionärer lever lyxliv på Grand Hotel i Stockholm och med listighet lyckas ta sig in värdeskåpet och därefter följer en genial konstkupp, men sen orkar jag liksom inte riktigt mer och då är sisådär halva boken kvar. Berättelsen blir lite för lustigt och listigt för min smak och en hel del lustigheter känns gamla. För min del är Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg ett kul koncept som inte riktigt höll hela vägen.

1 kommentar:

  1. Med tanke på hur det ser ut på våra hem för åldringar är det svårt att finna något intresse för boken. Ingen kommer numera in om de inte är i behov av vård eller är gravt dementa.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.