11 maj 2014

en vecka full av pride

02

Den här veckan har hela staden gått i regnbågens färger. För första gången har Växjö Pride arrangerats och det har varit mängder med aktiviteter, inte minst föreläsningar av olika slag. Jag gick på två av föreläsningarna varav den ena var riktigt intressant och handlade om homosexualitet med fokus på 1600-talet. Malin Lennartsson, historiker på Linnéuniversitet, föreläste engagerat och med glimten i ögat. Vi fick t ex reda på att när termen heterosexualitet lanserades på 1800-talet var det något av ett skällsord och syftade på de som hade sex för nöjes skull, inte bara för reproduktion. "Är du en sån där heterosexuell? Usch!".

Pride är inte bara föreläsningar, det är nöje också och på fredagen var jag och en kompis på dragshow. En riktigt schlageryra med färgsprakande paljetter och jag var så euforiskt lycklig att jag var helt speedad efteråt!

Viktigast av allt var nog ändå att vara en del av paraden och jag och en vän och kollega gick tillsammans med Lärarförbundet för att visa vårt stöd för alls lika rätt till kärlek och respekt. Två tusen andra personer kände likadant och tillsammans tågade vi genom stadens gator. Att kvällen avslutades med att Conchita Wurst vann ESC kändes bara helt rätt.

2 kommentarer:

  1. vilken toppenvecka! heja er och heja Växjö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vecka man skulle ha tagit ledigt för att hinna gå på så mycket mer än vad som hanns med. Visst blir man stolt när Växjö levererar ett så lyckat arrangemang!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.