1 maj 2014

jorden runt på 80 dagar

Jorden runt på 80 dagar (mp3-bok)

Lyssnar mer än läser för tillfället och senaste utlyssnade bok är en klassisk äventyrsberättelse; Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne.

Berättelsen om gentlemannen Phileas Fogg som slår vad med några medlemmar av Reformklubben om att det faktiskt är möjligt att åka jorden runt på 80 dagar är förstås bekant för mig och jag har nog sett någon filmatisering av boken, men ingen som riktigt stannat i minnet för jag slipper det där momentet med att se en skådespelare framför mig. När jag börjar lyssna så inser jag att jag nog faktiskt aldrig läst boken i sin helhet och kanske är det därför jag blir lite extra road av alla udda situationer som Fogg och hans oförglömliga betjänt Passepartout råkar ut för under sin något stressiga resa runt jorden. En person som jag helt missat, men som spelar en viktigt roll, är en viss Mr Fix som övertygad om att Fogg rånat en bank jagar honom under hela resan.

Ja, det finns en del stereotypa och fördomsfulla skildringar av människor i andra länder i boken, men det stör mig knappast eftersom inget annat är att förvänta sig av en bok som utkom första gången 1873. Jag bortser från det och låter mig underhållas istället. Det är som en bra äventyrsfilm fast i bokform och ljudboksformatet passar därför utmärkt.

2 kommentarer:

  1. Jag såg en och annan filmatisering av Jorden runt på 80 dagar när jag var barn. Jag tyckte de var väldigt spännande. Däremot tror jag inte att jag läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att jag också såg någon/några filmatiseringar som barn och kanske är det därför som boken aldrig blev läst? Tur det finns ljudböcker! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.