5 maj 2014

sommaren utan regn

Sommaren utan regn (häftad)

En pappa med förutsägbara rutiner går ut för att köpa morgontidning, men kommer aldrig tillbaka. En orolig mamma ringer sina vuxna barn och de samlas alla, trots att de bor utspridda, för att försöka förstå vart pappan tagit vägen. Vi får därefter ta del av varje barns eget liv och deras relationer sinsemellan. Det är som det brukar inte helt problemfritt. De båda systrarna har inte pratat med varandra på flera år till följd av en händelse som vi får ta del av stegvis. Sonen försöker bara göra sitt bästa, men är obekväm i hela situationen. Mamman är nervös och hemlighetsfull. Det är hett och regnfattigt denna sommar och medan värmeböljande tryckande luft hänger över familjen börjar hemligheter sippra fram och den största av dem alla är faktiskt även jag som läsare oförberedd på.

Sommaren utan regn är det första bok av Maggie O'Farrell som jag läser, men jag kommer nog att läsa fler. Först tyckte jag att berättelsen tappade bort det här med den försvunna pappan, men efter att jag hade släppt den tanken blir det en riktigt läsvärd bok om en familj och dessa hemligheter och pappans försvinnande är faktiskt en del av hela berättelsen. Det är något visst med böcker om familjehemligheter och jag tror att jag gillar det för att alla familjer har sina hemligheter. Alla människor har sina hemligheter.

(Rec.ex från Etta förlag)

4 kommentarer:

  1. Den verkar bra! Jag läste om författaren i den nya litteraturtidningen 450.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste också om henne där. Bra tidning!

      Radera
  2. Du får mig nästan alltid sugen på böcker som inte lockade innan :) ett gott betyg till dig som recensent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Sånt värmer och det är ju alltid kul att inspirera någon med en lästips!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.