3 juli 2014

om detta tycker jag inte

Vi bokbloggare får ibland kritik för att vi bara skriver om böcker vi gillar, så jag tänkte därför bjuda på ett inlägg om böcker som jag av olika anledningar inte läst ut nu under semestern.

Min familj och andra monster (inbunden)

Min familj och andra monster av David Safier
Jag kom halvvägs. Knappt. Boken är rolig med familjen som förvandlas till monster för att på så sätt lära sig något om vad som är viktigt här i livet, men det är ändå något som gör att jag inte riktigt orkar. Faktiskt så vill jag hellre se det hela på bioduken. Safiers bok har potential att bli en riktigt rolig familjefilm så jag väntar på filmatiseringen för att se hur det hela slutar (ja, det vet jag väl i och för sig redan, men ändå.)

(Rec.ex från Bazar)

Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats (e-bok)

Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats av Eli Levén
Titeln är ju så vacker att jag nästan blir tårögd, men eftersom jag inte är förtjust i böcker som är skrivna på ett genomgående poetiskt språk lämnades denna bok om Sebastian och Andreas och deras passionerade förhållande tillbaka till biblioteket outläst. För den som gillar poetiska böcker är detta dock alldeles säkert en fin läsupplevelse.

Revolutionsskrivarna (inbunden)

Revolutionsskrivarna av Nawal El Saadawi
Den första och enda boken jag läst av Nawal El Saadawi var Den stulna romanen och jag älskade den. Visst var det tyngre litteratur än vad jag brukar läsa, men det fanns kvalitéer i den som gjorde att jag tyckte mycket om att läsa den. Såg därför fram emot att läsa El Saadawis senaste bok, Revolutionsskrivarna, men jag orkar inte ta mig igenom den. Jag har verkligen gett den tre seriösa chanser men nu får det vara. Jag förstår dock att det här är litteratur som förtjänar ett världsrykte och med hennes kamp för kvinnor, både i sina böcker och ute i verkligheten, är hon alltid värd att nämna i Nobelprissammanhang, men jag återgår nu till lättsammare litteratur. Innan du bestämmer dig för om du vill läsa boken eller inte, så titta in och se vad Bokmania och Lyrans Noblesser skrivit om boken.

(Rec.ex från Ordfront)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.