13 okt. 2014

mississippi

Mississippi (ljudbok)

Jag vill inte skriva att en bok som till så stor del handlar om hur svarta behandlades i Mississippideltat strax efter andra världskriget är tråkig, men faktum är att jag tyckte att Mississippi av Hillary Jordan var just lite småtråkig. Kanske var det för att jag lyssnade på den och det tog för lång tid att komma igenom den, men eftersom det var en skicklig uppläsare så tror jag snarare att det är så att jag aldrig skulle ha kommit till slutet om jag valt pappersboksformatet.

Stadsflickan Laura gifter sig med Henry McAllen och Henry förverkligar sin dröm om att äga en egen gård genom att köpa en nedgången bomullsfarm i Mississippideltat. Det är från början inte mening att Laura skall behöva bo därute i leran, men omständigheterna vill annat och hon tvingas bo där. Laura vantrivs, men uppfostrar de två döttrarna så gott hon kan och blir ständigt iakttagen och kritiserad av den elake svärfadern. Svärfadern är dessutom en hårdför rasist, något som skall visa sig tydligt när Henrys bror Jamie återvänder från kriget. Jamie har stridit tillsammans med svarta amerikaner i kriget, vant sig vid att de kan leva och strida sida vid sida. En tanke som otänkbar i deltat. Hem från kriget kommer också Ronsel, son till gårdens svarta arrendatorer. Ronsel har blivit behandlad som den han är i Europa, inte som den hudfärg han har, och det blir något av en kulturkrock för honom att komma hem till deltat. 

Jamie och Ronsel försöker bygga upp en slags vänskap, men stoppas av de fördomar och rasistiska krafter som styr deltat. Allt trappas successivt upp och situationen blir värre och värre. Det är beklagligt att läsa om detta och än mer beklagligt att det som beskrivs hände på snarlika sätt även i verkligheten. 

Det är något med hur boken är skriven, ut olika personers perspektiv, som gör att jag tappar lite intresset. Ibland passar det sättet att bygga upp en berättelse alldeles utmärkt, men i den här boken tycker jag inte att det gjorde det. Tempot blir onödigt lågt. Jag hade förväntat mig något mycket bättre när jag började lyssna på den här boken, men nu blir det bara ett medelbetyg och tyvärr kommer väl inte den här boken att stanna i mitt minne särskilt länge. 

2 kommentarer:

  1. Ibland är det ju tyvärr så att man inte fastnar för berättarstilen även om det är ett viktigt ämne. Jag har ännu inte läst boken men det bor ett exemplar i min bokhylla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det bättre om man läser den än lyssnar på den? Hoppas!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.