13 jan. 2015

sjunger ljudböckernas lov

Stora Ljudbokspriset

Jag lyssnar mer och mer på ljudböcker och tycker därför att det är kul att dessa uppmärksammas lite extra genom t ex Stora Ljudbokspriset - nu även med en glittrande ljudboksgala. Inte illa! 

När jag är stressad eller trött tycker jag faktiskt bättre om att lyssna än att läsa. Det är också det ultimata sällskapet såna där eländiga nätter när man inte kan sova (har många sådana just nu). Jag tror att människor har ett behov av berättelser och att vi tar del av berättelser på olika sätt. Personligen älskar jag att sitta under filten och läsa en bok. Allra helst en pappersbok. Det är mitt favoritsätt att ta del av berättelser (jag tänker medvetet bortse från mitt netflixande just nu). Men, för någon annan kan en stunds ljudbokslyssnande i bilen på väg hem från jobbet, medan hen drar runt med dammsugaren i lägenheten eller ligger på stranden och tittar på himlen var det ultimata sättet att få ta del av berättelser. För, är det inte så, vi läser för att vara en del av en annan berättelse än vår egen för en stund? Om vi läser en pocket, en e-bok på plattan eller lyssnar på en ljudbok - spelar det någon roll? Nej, jag tycker inte det. Inte så länge vi bara pratar om de mer lustfyllda delarna av mötet med litteraturen i alla fall. Jag är förstås medveten om debatten om den sjunkande läsförståelsen och allt det, och den är viktig, men litteratur och böckernas värld är så mycket mer än plikt och piska och därför tycker jag att det är kul att människor som av olika anledningar inte kan, får, vågar, har tid och/eller möjlighet att läsa böcker istället lyssnar på ljudböcker. Det är också, precis som den "traditionella" läsningen, ett sätt att möta språk, tankar, kulturer och det kan ju aldrig vara fel. 

Ok, nu blev ju det här något annat än vad det var tänkt. Jag skulle bara säga att jag sett vilka som är nominerade till Stora ljudbokspriset 2014 och att jag hoppas att Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson som är så fint inläst av Katarina Ewerlöf vinner i skönlitterära klassen. Jag har inte lyssnat på (och inte heller läst) någon av böcker i Barn & Ungdom, men i deckarkategorin har jag lyssnat på Visning pågår av Sofie Sarenbrant. Även den boken har Katarina Ewerlöf läst in. Hon är verkligen populär! En helt ok deckare, men inget utöver det vanliga.



Och apropå priser, ni glömmer väl inte att rösta på er favorit i Bokbloggarnas Litteraturpris? Jag tänker lägga min röst på en bok som redan nämnts i detta inlägg: Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Så, nu skall jag sluta tjata om hur många priser den boken är värd! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.