12 mars 2015

12 mars - bok jag återkommer till

Den gudomliga komedin (inbunden)

När jag arbetade som lärare fanns det en speciell bok som jag alltid såg extra mycket fram emot att introducera för eleverna: Divina Commedia eller på svenska Den gudomliga komedin av Dante Alighieri. Det är något alldeles speciellt att få prata om helvetets nio kretsar och hur den tidens världsbild avspeglar sig i verket. Det är också roligt att berätta om Dantes eget liv och hans livslånga, aningen märkliga, kärlek till Beatrice.

Så, även om jag inte är lärare längre kommer jag säkert att fortsätta återkomma till Dante och hans helvete på något sätt och med jämna mellanrum. Ja, det finns en skärseld och en himmel i Divina Commedia också, men de är ju inte alls lika roliga! :)

(Detta inlägg är en del av Bokutmaning mars)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.