8 mars 2015

de utstötta

Bildresultat för de utstötta ljudbok

Jag har helt glömt att blogga om De utstötta av Elly Griffiths. Det var nog åtminstone ett par veckor sedan jag lyssnade klart på den boken och det var som vanligt riktigt trevligt att få tillbringa tid med Ruth Galloway och hennes dotter, men jag saknar en viss druid i sin mantel, som ju flyttat till en annan del av landet i seriens sjätte del.

Även om det mesta är som vanligt så tycker jag att själva brottshistorierna i De utstötta är ovanligt intressanta. I Griffiths böcker tycker jag annars att de brukar vara rätt svaga. Ruth blir engagerad i historien om Mor Krok, en änglamakerska som ska ha verkat i trakten på 1800-talet och vars skelett man nu tror sig ha funnit. Det blir en stor utgrävning och ett tv-team dyker upp och Ruth tvingas figurera framför kamerorna. Kommissarie Harry Nelson är helt upptagen av ett fall med en kvinna vars tredje barn nu har dött och man misstänker brott.

Det är tryggt att återvända till Grifftihs serie om arkeologen Ruth Galloway med jämna mellanrum. Man vet vad man får och det är själva poängen. Jag tänker fortsätta läsa, eller ännu hellre lyssna på serien. Väntar bara på att Angela Kovacs skall läsa in sjunde delen på samma behagliga sätt som hon läst in de andra delarna. En mycket välvald uppläsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.