14 mars 2015

sno kläder på american apparel

Sno kläder på American Apparel (häftad)

Det bästa med Tao Lins bok Sno kläder på American Apparel var att den var kort. Det tog 45 minuter att läsa den och vårsolen sken snällt på mig hela tiden.

Boken har absolut ingen handling, ingen röd tråd och skall jag vara ärlig så tycker jag den helt saknar driv dessutom. Sam bor i New York, äter veganmat (väldigt ofta), är vaken hela nätterna och chattar med en vän som också är vaken på nätterna. Det är fullständigt poänglösa chattar. Sam träffar vänner i verkliga livet också. Då blir det dialoger. Fullständigt poänglösa. Sam är dessutom en romankaraktär med ett enda känslouttryck: neutral. Jag vet liksom inte vad mer som finns att säga om den här boken.

Genremässigt tillhör Tao Lins bok något som kallas alt-lit. En okänd genreterm för mig, så jag vände mig till wikipedia för att få en snabbkurs i vad det är och får följande förklaring:

"Alternative Literature (often stylized as Alt Lit or Alt-Lit) is the term used to describe a particular literature community which publishes and/or draws its motifs from the internet, internet culture, and "a population of people that are connected with one another through their interest in the online publishing world." It includes various forms of prose, poetry, and new media."

Jag är inte en övertygad alt-lit-älskare efter mitt första möte med genren. Ställer mig tveksam till om det blir fler möten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.