21 mars 2015

till min hemliga bokvän



Bokbytet som Boklusen håller i är full gång och vi har nu alla fått veta vem vi skall skicka ett hemligt bokpaket till. För att underlätta för min hemliga bokvän att fylla den gröna påsen kommer här ett gäng frågor och svar kopplade till bokbytet.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag läser väldigt gärna det som i brist på annat kallas för vanliga romaner, gärna med socialrealistiska inslag eller lite udda karaktärer. Relationer är också intressant, särskilt om de inte fungerar.  Det blir också en och annan deckare, mest svenska.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Häromdagen nämnde jag att Anne Tyler är en favoritförfattare och av henne har jag en hel del böcker. Annars är jag rätt flexibel när det gäller författare, det är bokens innehåll som är det viktiga. Kan dock säga att författare som Jan Guillou och den typ av böcker han skriver går bort. Likaså Nora Roberts och all romance.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag läser bara på svenska.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ja, jag lyssnar på en hel del böcker, men är väldigt petig med uppläsare, uppläsarens röstläge etc. Jag slutar lyssna på nästan lika många som jag faktiskt lyssnar klart på p g a uppläsaren. Använder mig enbart av Storytel i mitt ljudbokslyssnande.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej, det kan jag inte påstå att jag gör.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nej, jag har inga sådana listor, men ett bra tips är att söka i bloggen. Har jag skrivit om boken så har jag läst den för jag skriver om alla böcker jag läser ut.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Åh, det där är ju så olika, men mest är det nog att flytta sig till någon annans verklighet en stund. Det är ju så underbart befriande!

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Undviker all skräck för jag tycker inte om när det blir otäckt. Ovan nämnde jag romance och det står jag inte ut med. Sci-fi läser jag aldrig och fantasy har jag mycket svårt för.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Nej, egentligen inte, men kanske att jag lite för ofta undviker historiska romaner. Det måste ju finnas en massa läsvärt där som jag missar, tänker jag. Världslitteratur borde jag också bli bättre på.

* Vad gör du helst på fritiden?
Förutom läser då? :) Jag tittar en hel del på Netflix och då helst serier som danska Rita eller kanske något brittiskt kostymdrama som The Forsyte Saga. Går pliktskyldigt till gymmet ett par gånger i veckan, vilket blir mer en gång i veckan ... När möjlighet ges går jag gärna på något museum, går på teater eller kanske ser en fotoutställning. Jag är estetiskt obegåvad, så det är andra som får skapa och jag tar glatt del av deras kreativitet!

* Samlar du på något?
Nej, inget mer än böcker. Faktum är att rensa känna mer aktuellt än samla ...

* Favoritfärg?
Rosa och orange, men all färg utom svart och vitt går bra. Älskar färg! Färgstark och färgsprakande är väldigt fina ord om du frågar mig.

* Tv-serier som du uppskattar?
Bron, Downton Abbey, Drop Dead Diva, Big Bang Theory, I ondskans spår (österrikisk krimserie som sändes på svt nyligen). Sen gillar jag också att titta på SVT:s naturprogram på söndagskvällarna. Tant, jag vet, men djur är kul!

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Jag är dålig på film och tittar inte så ofta på film. Drama är favoritgenren i alla fall.

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Kaffe, alltid kaffe! Flera gånger om dagen! Gärna lätt mörkrostat eller mörkrostat om vi pratar bryggkaffe. En latte slinker alltid ner om jag befinner mig på café.

* Vilket slags godis tycker du bäst om?
Choklad funkar alltid och lakrits likså, särskilt saltlakrits. Bilar, zoo, polly, djungelvrål, brio, polkagrisar - det mesta funkar som du förstår! Sötsaker är gott helt enkelt. Dock inte winegummi och godis som smakar körsbär.

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket?
Te vore inte kul eftersom jag inte dricker te. Är inte så förtjust i saker som doftar starkt. Jag undviker helst tegelstenar, böcker gör sig bäst runt 300 - 350 sidor tycker jag.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket?
Det mesta tror jag. Det är ju ett paket och det är alltid kul med paket! :)

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Känsligt mot äpplen så bäst att undvika allt äppelrelaterat. Äter inget som levt i vatten (inte för att jag nu tror att du tänkt skicka mig en påse räkor ...)

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Nej, inte vad jag kan komma på.

* Vilka böcker har du olästa i bokhyllan? Som du ogärna vill få dubbelt av... 
Begärets nio växter av M Berwin
September av K Leandoer
Glöm inte att låsa av E Haynes
Män ut ur mörkret av H Östlund
Här är jag nu av K Campbell
Tidstjuven av S Sigurdardottir
Eunuckens gåta av J Goodwin
Norrlands svårmod av T Söderlind
Barnbruden av A Leastadius Larsson
Han är tillbaka av T Vermes
Två eller tre saker jag glömde berätta för dig av J C Oates
Vådan av att vara Skrake av K Westö
Joburg Blues av N Mohele
De små tingens gud av A Roy
Glasslottet av J Walls
Tre systrar och en berättare av L Sund
Det nakna ögat av Tawada
Kautokeino, en blodig kniv av L Pettersson

+  rec.exen som syns till höger på bloggen.

* Övrigt
Jag är barnsligt förtjust i nagellack!

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa din lista! Din bokvän uppskattar den nog!

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för listan. Kuveret är inköpt och väntar på att fyllas av nåt spännande... :) /din hemliga bokvän

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.