13 apr. 2015

aprilenkät - eller våren, var är du?


Åter på de levandes sida efter influensaeländet, men en bra bit kvar till pigg och rask kan man väl sammanfatta det hela. Så mycket läst har det inte blivit den gångna veckan, men jag har lyssnat på ett par ljudböcker och de kommer jag att skriva om under denna vecka. Tänkte dock att jag mjukstartar bloggandet med en enkät som jag hittade på Johannas deckarhörna, för enkäter är som bekant oemotståndligt! :)

1. Hur långt har våren kommit där du bor, alternativt senaste nya vårtecknet du såg?
Här är det vårblommor av många de slag och buskarna har knoppar som bara väntar på att få slå ut. Vårvindar friska har vi också och däremellan en värmande sol. Fåglarna kvittrar och måsarna skriker. Jo, men visst är våren här. 

2. Vilken var den senaste boken som flyttade in hos dig?
Det var böckerna som fanns i bokpaketet från min hemliga bokvän (som jag ju numera vet är Boklandskap). Där fanns t ex Monogrammorden av Sophie Hannah och Små solfåglar långt borta av Christie Watson.

Små solfåglar långt borta (pocket)  Monogrammorden : ett nytt fall för Hercule Poirot (inbunden)


3. Vilka nya böcker ser du fram emot under våren (april och maj)? Om du har dålig koll på nyheter, berätta om vilka du ser extra mycket fram emot att läsa i vår, oavsett ålder. 
Jag ser fram emot att läsa, vad det än blir och hur mycket det än blir. Visst har jag lite koll på utgivningen och det finns titlar jag ser fram emot, men framför allt vill jag hitta det där riktigt härliga läsflytet.

4. Påskliljor eller tulpaner. Vilket är egentligen finast?
Alltså, egentligen är jag inte superförtjust i någon av dem. Påskliljor är ju fina på sitt sätt för att de lyser upp med sin gula färg, men tulpaner finns i ännu fler färger och det är egentligen färgerna och inte tulpanen i sig som jag tycker om. 

Bildresultat för tulips

5. Nämn en debutförfattare, alternativt en författare som du inte läst något av än, som du gärna vill läsa i vår.
Jag är väldigt sugen på att läsa Kvinnan på tåget av Paula Hawkins. 

6. Myntet har ju två sidor. Vad är det sämsta med våren?
Att getingar och humlor vaknar till liv vilket betyder att jag med min fobi måste hålla fönster och dörrar stängda. Öppnar dem igen i mitten av oktober ...

7. Beskriv din favoritplats vid utomhusläsning.
I skuggan. Om det sen är på en veranda eller uteplats, på en uteservering, under ett träd eller på en parkbänk spelar inte så stor roll, men det får inte vara gassande sol.


8. Finns det någon ny fackbok som lockar lite extra i vår? (Typ kokbok, trädgårdsbok, biografi…)
Nej, fackböcker lämnar jag därhän.

9. Finns det någon bok ur vårutgivningen du vill läsa men kommer spara till sommaren?
Det finns nog böcker som inte kommer att bli lästa förrän till sommaren, ja. Så mycket kan jag nästan lova. Vilken eller vilka det blir för tiden utvisa. :)

10. Slutligen en fråga som knyter an till den förra, när börjar egentligen sommaren? Vad tycker du? Ett visst datum, eller vid ett visst väder eller något annat?
Jag tycker ofta att sommaren liksom smyger sig på, men skolavslutningstider är på något sätt en start på sommaren tycker jag. Försommaren med syrener i blom och den där friska gröna färgen som alla blad har är dessutom en underbart vacker tid. 

 

Taggade att göra enkäten: Alla som vill. 

6 kommentarer:

  1. Håller med om att läsningen går bäst i skugga. Gassande sol sabbar koncentrationen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så svettigt och obehagligt också. Gillar inte det.

      Radera
  2. Våren är helt fantastisk och jag blir förvånad över den varje år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite så är det faktiskt. Alltid en surprise på nåt sätt.

      Radera
  3. Jag är också sugen på Kvinnan på tåget! Den kallas ju en ny "Gone girl", så det låter som en bra bok. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat på Gone girl, men inte läst ut den. Fastnade aldrig för den. Ändå hoppas jag älska Kvinnan på tåget! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.