22 apr. 2015

guds starka arm

Guds starka arm (mp3-bok)

Jag blev som bekant förtjust i Åsa Larsson när jag lyssnade på Till offer åt Molok, så jag gav henne en chans till, inte minst för att hon är en så skicklig uppläsare. Denna gång blev det en kortare berättelse - Guds starka arm - och jag tyckte nästan ännu mer om den, så Larsson är definitivt en författare jag skall läsa mer av!

Guds starka arm kom ut 2009, alltså tre år innan Till offer åt Molok, och en kul detalj är att en del personer, eller deras ättlingar, dyker upp i båda böckerna. Det gillar jag! Tänker mig att Larsson liksom inte var riktigt klar med dem och ville ge dem lite mer utrymme. Det är förvisso män med makt det handlar om, men kul ändå.

Berättelsen, som utspelar sig 1914 i Kiruna, handlar till största delen om Arvid Karlsson och hans maka Aili. Arvid är något så modernt som elekticitetsinstallatör och tycker att han kunde få lite mer respekt i staden, rent av lika mycket anseende som ingenjörerna faktiskt. Han är en elak äkta make och slår både fru och barn och han ser dessutom ner på sin fru för att hon är tornedalsfinska. Han är ju en svensk man och därmed så mycket finare än de där tornedalsfinnarna! (Jag undrar varför han gift sig med Aili, men det förtäljer inte historien). En dag hör Arvid sin yngsta dotter tala finska under en lek och han tappar besinningen fullständigt och stänger in henne under trappan och spikar igen hålet så hon inte kommer ut. Aili kan inget göra och det hinner gå många timmar innan hon kan befria sin dotter. Dottern har då blivit stum och förblir stum. En morgon någon tid efter den hemska händelsen hittas Arvid mördad och hammaren som han använt för att spika in sin dotter med är mordvapnet.

Aili är, om inte glad, så åtminstone lättad över att Arvid är död och att hennes liv kan fortsätta utan honom. Hennes församling är dock oroade. Som de rättroende laestadianer de är tycker de att Aili borde gifta om sig. Ailis motvilja mot att genast gifta om sig ses som sorglöshet vilket anses syndigt och därmed djupt felaktigt. Hur skall de kunna tolerera en så lättsinnig och sorglös kvinna? Kronolänsman Björnfot, som utreder mordet på Arvid Karlsson, finner dock Aili alltmer fascinerande och vet inte riktigt vad han skall tro om henne. Är hon en mörderska? En syndig människa på alla de sätt?

En berättelse helt i min smak det här och jag hoppas det kommer många fler sådan här korta berättelser om livet i Kiruna i börja av stadens historia!

(Det står att boken är skriven tillsammans med Lena Andersson. Är det samma Lena Andersson som skrivit t ex Egenmäktigt förfarande? Någon som vet?)

3 kommentarer:

  1. Denna kände jag inte alls till och jag älskar verkligen Åsa Larsson! Men den verkar bara finnas som ljudbok? Kanske får frångå min vägran att lyssna på ljudböcker! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också bara sett den som ljudbok. Den var vara tre-fyra timmar lång så om du inte är såld på ljudböcker än kanske det är en lagom lång bok?

      Radera
  2. Den finns bara som ljudbok och det är inte samma Lena Andersson

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.