29 maj 2015

glöm inte att låsa

Glöm inte att låsa (pocket)

Jag erkänner – den här boken skrämde mig! Helt irrationellt började även jag kolla lite oftare om dörren verkligen var låst och jag är ju, tack och lov, inte alls i samma situation som bokens Cathy.

Boken består av två parallella berättelser som utspelar sig 2004 och 2008 och varvas med varandra i vartannat kapitel. Om man nu skall kalla det kapitel, för de är verkligen korta, ibland knappt en sida i boken. Men, om det är något som kan störa mig i vanliga fall så fungerar det utmärkt väl i Glöm inte att låsa av Elizabeth Haynes. Den började starkt, hade en lite långsam svacka i mitten som snabbt gick över och till slut var den faktiskt otäckt spännande.

2004 är bokens huvudperson Cathy en ständigt festande singel utan tankar på pojkvän och fast relation, men så träffar hon Lee i festvimlet och deras relation är hetsig och passionerad. Alla älskar Lee och Cathy rycks inledningsvis med i den stormande kärleksrelationen. Efter bara en tid börjar dock Cathy se andra sidor hos Lee, hans humör svänger, han börjar rota bland hennes saker, förfölja henne på sta’n. Cathy tycker det hela är obehagligt, men när hon försöker berätta om situationen för sin bästa väninna möts hon av oförstående: Lee är ju ett kap, hur charmant som helst och en fast relation är något helt annat än enstaka dejter. Cathy stannar hos Lee och situationen går från obehaglig till rena skräcken.

2008 är Cathy en spillra av sig själv. Hon har tvångssyndrom, posttraumatisk stress och är ständigt på sin vakt, men livet fortsätter framåt som det obönhörligen gör och något oväntat hittar hon stöd och hjälp i sin granne Stuart. Allt är dock inte frid och fröjd. Lee lurar runt hörnet.

Bokens två berättelserna är både fristående och sammanvävda och det var längesedan jag läste en så intensiv och skrämmande bok. Det här är nog årets bästa bok hittills och jag rekommenderar den verkligen till alla som gillar spännande läsning!

4 kommentarer:

  1. Men det låter ju alldeles underbart! Måste nog läsa den snart då :)

    SvaraRadera
  2. Och inte för mig som är så mörkrädd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men jag tror du gilla den. Välskriven spänning går väl alltid hem?

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.