14 juni 2015

vild

Vild : hur jag gick vilse och hittade mig själv (e-bok)

När Cheryl bara är strax över tjugo dör hennes mamma och Cheryls värld faller på många sätt samman. Familjen lyckas inte behålla kontakten med varandra utan mamman och Cheryl går vilse i sig själv och sorgen tynger henne ständigt. För att döva sorgen kastar hon sig in i det ena tillfälliga förhållandet efter det andra, blir heroinist och kraschar sitt äktenskap. När allting bara tycks fortsätta neråt bestämmer hon sig för att ge sig ut på en tre månader lång vandring utmed Pacific Crest-leden genom Kalifornien. Hon skaffar utrustning värdig ett proffs och tänker att gå är väl inga större problem. Men ryggsäcken väger ett ton och vandring är verkligen något helt annat än en promenad.

Jag tycker det här är en inspirerande bok. Cheryl kämpar verkligen, sliter genom terrängen med ryggsäcken kallad Monstret på ryggen. Ryggsäcken skavar och knarrar och lämnar sina spår på kroppen. Tånaglar lossnar, kroppen värker,  maten är torftig och vattnet gammalt, naturens nycker ställer till det på många sätt - men hon fortsätter framåt. Visst blir det på något sätt nästan väl övertydligt metaforiskt med hinder och omvägar hon tvingas ta, men jag tänker att det nästan måste vara så. Om man bestämmer sig att göra upp med sig själv och sin situation genom att ge sig ut på vandring, är det ju hinder man måste övervinna, både fysiskt och mentalt. Det är poängen med hela vandringen.

På något sätt tror jag att vi alla någon gång i livet, eller kanske till och med några gånger, beger oss ut på vandring i jakten på oss själv och för att hitta till nästa livsfas. Jag är på sätt och vis ute på en sådan upptäcktsresa just nu. Jag söker mig framåt genom byte av yrke, bostadsort, relationstrassel. Jag är inte framme än och jag har tagit en del smällar på vägen, men framåt skall jag! Kanske är det för att jag är på denna plats i livet som jag tycker så mycket om Cheryl Strayeds bok Vild och den vandringsskildring genom Kalifornien, Oregon och livet som den är, men det är ju inget fel med det. Vissa böcker är för vissa livsskeden, så är det bara.

Vild/Wild har filmatiserats och Reese Witherspoon spelar huvudrollen som Cheryl Strayed. Jag skulle gärna se filmen, om inte annat för de vackra naturvyer jag förutsätter finns med och som jag nu bara sett i mitt eget huvud.
______________________________________
Bokbingo: Kryss i rutan Was turned into a movie or TV show.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad fint! Bloggbohemens vandring! Klart att det stundtals är smärtsamt och man frågar sig 'vad i helvete håller jag på med', men....

    Har inte glömt läsupplevelsen Wild http://lasdagboken.blogdns.com/index.php?entry=entry140103-221300 och gillade filmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst ifrågasätter man sig själv, men det hindrar ändå inte den smågalna framfarten. Tur är väl det! :)

      Filmen måste jag nog också se, det känns som att den är värd det.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.