8 juli 2015

dödskyssen



En av sommarens bokbingouppgifter är att jag skall läsa något om ett ämne som utmanar mig. Här hade jag förstås kunnat valt att läsa något facklitterärt om ekonomiska teorier eller mikrobiologi för det hade varit en utmaning i sig bara att ta sig igenom böcker om dessa ämnen. Men, nu ligger ju skönlitteratur närmast hjärtat och därför utmanade jag mig med en genre jag aldrig skulle läsa annars. Jag vet inte exakt till vilken genre Sofia Fritzsons bok Dödskyssen räknas men den innehåller dödsänglar, skyddsänglar, demoner och tydliga drag av romance och det sammanfattat blir en rejäl utmaning för mig.

Jag gillar inte övernaturliga inslag i böcker och även om Fritzson väver in det rätt snyggt i någon slags vardagssammanhang där dödsängeln Iza har sitt uppdrag som dödsängel mest som ett vanligt jobb, blir det för mycket för mig, När det går fel och Simon inte dör som han skall blir det glapp i världsordningen som styrs av "listan" och tillvaron blir farlig för Iza och Simon, som givetvis fallit handlöst för varandra och då kommer vi till nästa grej. Jag klarar inte romance med passionerade kyssar och skrev som trycks mot bultande kvinnokön. Det liksom kryper i hela kroppen av ointresse och längtan efter att snabbspola till "den riktiga berättelsen".

Nej, det här var verkligen inget för mig och även om boken var kort, knappt tre timmar i ljudboksformat, så var det en riktig utmaning för mig att lyssna klart på den.
___________________________________________
Bokbingo: Kryss i rutan About a subject that challanges you 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.