22 juli 2015

gurun i pomonadalen

Gurun i Pomonadalen (ljudbok)

Gurun i Pomonadalen är tredje och avslutande delen i Mikael Bergstrands Indiensvit, där vi lärt känna Göran Borg och hans vän Yogi och fått följa med dem på diverse upptåg, först i Indien och nu i Sverige. Yogi, som är lika mångordig som alltid, gifter sig med sin älskade flickvän och Göran är en given gäst på bröllopet. Men, därefter är det hem till Sverige som gäller och där väntar arbetslöshet, ett svajigt förhållande och kanske lite väl mycket alkohol.Som en skänk från ovan dyker Yogi upp i Malmö och han har som alltid en välgörande effekt på Göran. Tillsammans åker de till Österlen för att vara husvakt och Yogi blir snabbt en populär figur bland Österlenborna. Ja, vissa är förstås lite mindre förtjusta ...

Björn Granath gör, precis som i de andra två delarna, en riktigt bra uppläsning, men boken är än en gång lite för lång. Det har varit ett genomgående problem i hela den här serien, men eftersom jag lyssnat på alla delarna är det inte värre än att jag står ut med det. Om jag är lite trött en dag så finner jag Yogis översvallande svada lätt påfrestande, medan den en annan dag kan få mig att småle. Göran är lätt att känna igen och män som han finns nog i dussintal i vilken stad som helst. Yogi är dock en annorlunda figur som balanserar på gränsen till för mycket mer eller mindre konstant, men det är också en stor del av hans charm. För mig är det skildringen av Göran och Yogi som är seriens styrka. I dessa båda medelålders män har Bergstrand hittat en unik vänskap och en unik kombination. De har helt klart underhållningsvärde!
________________________________________
Bokbingo: Kryss i rutan Part of a series

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.