25 juli 2015

marr - nesser i högform

Marr (ljudbok)

Jakob Daniel Marr, lektor i historia och filosofi är en morgon sen till dagens första lektion. Väl framme vid lektionssalen undrar han varför inga elever väntar utanför klassrummet. När han närmar sig dörren inser han att lektionen redan har börjat och att det är han själv som håller den. Han gläntar på dörren och mycket riktigt - det är han själv som står där framme vid katedern. Han stänger, något chockad, dörren och lämnar skolan.

Detta är inledningen på boken Marr av Håkan Nesser och detta är verkligen Nesser i högform! Språket är så nesserskt att det är ren njutning från första till sista sidan och att detta dessutom är en författaruppläsning jag tar del av gör det hela ännu bättre. Det här är också en märklig berättelse om "fysisk schizofreni" som måste upplevas och inte beskrivas så mycket i förväg. Jag tänker därför inte säga mer om handlingen än hur den börjar, men jag kan säga så här mycket: Jag fullkomligt älskade att lyssna på Marr och den är utan tvekan sommarens bästa bok.

Marr ingår in en serie kallad Barins triangel där tre fristående böcker/berättelser idémässigt hålls samman av att de tre manlig huvudpersonerna råkar ut för väldigt märkliga händelser i verklighetens gränsland. Jag har tidigare läst Rein och har nu bara Alois kvar. Jag kommer absolut att läsa eller lyssna på den också!
_________________________________________________
Bokbingo: Kryss i rutan With a one-word title.

6 kommentarer:

  1. Oj, jag känner inte ens till den här trilogin. Bra tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den kom någon gång på 90-talet, men håller än. Rekommenderas varmt!

      Radera
  2. Åh, Marr! Oförglömlig Nesserhistoria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av hans absolut bästa! Hade ett vagt minne av att du nog tipsat om den vid något tillfälle.

      Radera
  3. Säger precis som Linnea, känner inte ens till den här trilogin, men den låter ju helt klart intressant.

    SvaraRadera
  4. Minns inte var i Barin, men noterade detta citat, sic, inom parentes:
    (Nog bär varje dag sin egen peripeti.)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.