5 juli 2015

nyckelbarnen gav bingo

 Nyckelbarnen (pocket) 

Nyckelbarnen av Sara Kadefors gav bingo på lodrätt rad. Ett steg närmare full bricka! Nu är bilden väldigt suddig, men så här ser bingoraden ut uppifrån och ner: 

That you chose because of the cover: Joburg Blues Nthikeng Mohlele 

Published over 100 years ago: Buddenbrooks av Thomas Mann

Poetry collection: här är alla nya med varandra av Erica Englund

A prize-winner: Kautokeino, en blodig kniv av Lars Pettersson

Middel-grade book (ages 8 - 12): Nyckelbarnen av Sara Kadefors

Om Nyckelbarnen är en bra bok eller inte kan jag faktiskt inte avgöra. För mig är böcker riktade till den här åldersgruppen okänd mark och jag vet inte alls vad barn i mellanstadieåldern tycker om den. Personligen tyckte jag den var rätt underhållande och givetvis lättläst. Huvudpersonen Siri upptäcker att hennes mamma inte är på den utlandsresa med jobbet som hon påstår och Siri och hennes nya vän Linn försöker ta reda på vad det är som händer med Siris föräldrar. Samtidigt är deras fröken Maggan inte snäll mot de barn som behöver extra hjälp och Siri och hennes vänner försöker säga ifrån, men de vuxna gör som vuxna ofta gör: lyssnar inte. Barnen hämnas och protesterar genom diverse aktioner och jag fnissar lite åt vissa av upptågen och tycker det går lite för långt ibland. I boken finns också mörka stråk som frånvarande föräldrar, vänskap som knackar i fogarna, utsatthet och barn med diagnoser. På något sätt tycker jag att jag känner igen det där från min egen barndom. Kanske har barnböcker alltid innehållit den där typen av vardagens och livets svärta? 
_______________________________
Bokbingo: Kryss i rutan Middle-grade book (ages 8 - 12)

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! :) Den här bingo är verkligen mitt läsfokus denna sommar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.