19 juli 2015

ryska folksagor


En av sommarens läsutmaningar för mig har varit "Folklore or mythology"och eftersom det inte fanns något passande och oläst i min bokhylla fick jag låna Ryska folksagor av en god vän och den har jag nu tragglat på med ett tag. "Sagor är väl inte traggligt?" tänker ni, men i det här fallet tycker jag faktiskt att det var det. Den ryska berättartraditionen tycks verkligen inte alls passa mig. Jag har tidigare läst, eller försökt läsa, de stora ryska romanerna och inte alls tyckt om det och även om sagorna förvisso inte är lika tunglästa så är det ändå något som gör att jag liksom inte kan ta till mig det. Djursagorna, eller fablerna, var värst. Så trista. Det blev lite bättre när sagorna började handla om människor och häxan Baba-Jaga dyker upp, men jag kan ändå inte hitta den där sagolusten. 

De ryska folksagorna är insamlade av Aleksander Afanasiev, ungefär som när bröderna Grimm samlade in sina centraleuropeiska sagor. Afanasiev har dock inte förskönat, förmildrat eller förbättrat sagorna utan behållit dem som de var. Det betyder att vi får en viss inblick i ryskt vardagsliv som det en gång var och emellanåt i relationen till tsaren. De ryska folksagorna är nog intressanta ur rent litteraturvetenskapligt syfte, men jag får väl erkänna att inte varenda saga i boken blev läst ... 
__________________________________________________
Bokbingo: Kryss i rutan Folklore or mythology och bingo igen! Nu har jag bara åtta rutor kvar att kryssa- sen är det bingo på hela brickan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.