8 sep. 2015

tre snabba om japan

Kulturkollo har Japan som tema denna vecka och tisdagsutmaningen är så enkel att jag inte kan låta bli att göra den: "Vad tänker ni på när ni hör Japan?" Tre ord är det som gäller. 

1. Den japanska teceremonien fascinerar mig och den är sällsamt vacker att se (även om jag bara sett den filmad). Den utförs traditionellt av geishor, men geisha blir i detta sammanhang ett bonusord. 

2. I zenbuddhistiska kloster (och även i en del parker) finns vackra stenträdgårdar. Lugna för ögat och därmed lämpade för meditation. Även att kratta trädgården görs som en form av meditation. 

3. På japansk tv har jag förstått att det sänds en massa helt galna game shows och för en svensk är de smått obegripliga. För ett antal år sedan gjorde någon/några svenska kanaler försök att få oss att gilla dessa game shows, men det floppade i Sverige. All kultur är inte universell! :)

6 kommentarer:

  1. Te tänkte jag inte på alls, men jag är mer en kaffemänniska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mer eller mindre marinerad i kaffe, men teceremonin kunde jag inte låta bli att tänka på. :)

      Radera
  2. Intressant att kratta i trädgården görs som en meditation. Irritation skulle jag kalla det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en medveten krattning som skapar mönster så den påminner inte alls om krattandet vi håller på med i trädgårdarna. Vår krattning av löv är knappast meditativ, men man kan väl lite tappert tänka att det är motion. :)

      Radera
  3. teceremonin är ju väldigt viktig. liksom stenträdgårdarna och mossträdgårdarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mossa är så oväntat vackert på något sätt. Älskar verkligen japanska trädgårdar av alla de slag!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.