29 nov. 2015

offshore

Offshore - Aino Trosell

Ibland snubblar man över riktiga ljudbokspärlor och Offshore av Aino Trosell är verkligen en sådan! Boken beskrivs som "ett modernt äktenskapsdrama som ställer frågan om de äkta hälfterna någonsin ska få varandra" och det är en mycket passande beskrivning. Isak, som är djuphavsdykare, tillbringar långa tider borta från familjen och även när han är hemma är hans tankar allt som oftast på jobbet med all den spänning och utmaningar som det erbjuder. Hustrun Ingrid sköter livet hemma, har ett lågbetalt jobb och försöker få allt att fungera med barnen och livet. Visst klarar hon det och visst utmanar hon sig själv i vardagen, men på något sätt är det ensamt. Isak har sina dykarkollegor, tillfälliga förbindelser och kickarna i havsdjupen. Men på något sätt har detta också blivit ensamt. Visserligen är Isak och Ingrid gifta sedan många år, men frågan är ändå hur dessa två parallelliv skall kunna förenas. Går det?

Det här är en tät berättelse som stundtals nästan blir thrillerartad trots att det definitivt inte är någon thriller. Det är omväxlande Isak och Ingrid som berättar vilket man löst genom att låta boken få två uppläsare - Marie Richardsson och Jakob Eklund. De gör båda två mästerliga insatser och jag verkligen älskade den här boken! Som läsare får man borra sig in i Ingrid och Isaks tankevärld och olika vardagsliv. Man kommer nära, förstår deras val och deras frustrationer och märker deras längtan. Det är mycket välskrivet av Trosell!

Min rekommendation är enkel: har ni fem timmar över, lyssna på Offshore!

9 kommentarer:

  1. Ah, okonventionellt tvåsamhetsadrama, I like! :)))
    ska t.o.m. testa ljudboken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du kan gilla den! Ljudbok rekommenderas. :)

      Radera
  2. och 5 timmar, helt perfekt längd! Får snylta på Storytel igen, om det tillåts :)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storytel är min trognaste vän i höstmörkret. Så bekvämt att lyssna istället för att läsa! Kanske lite för bekvämt ... :)

      Radera
  3. Åh, tack för tipset. Gillar ju Aino Trosell!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömmer bort henne långa stunder, men så läser/lyssnar jag och inser att jag också gillar. Hjärtblad är min Trosell-favorit!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.