6 jan. 2016

en världsomsegling är ingen utmaning

vaerldskarta-spanska

Jag har bestämt att 2016 skall vara ett utmaningsfritt år vad gäller läsning och så skall det också förbli, men när Johannas deckarhörna gjorde om En världsomsegling på 366 dagar till en bloggaktivitet istället för en utmaning kunde jag inte låta bli.

Tanken bakom det hela är att vi som deltar skall tipsa varandra om böcker som utspelar sig i andra länder än de som toppar de flestas i lässtatistik: Sverige, Storbritannien och USA. Min egen topplista ser också ut precis så. Johanna formulera det hela så här:

"Meningen är att vi ska upptäcka nya saker och vidga våra vyer, så därför räknar vi INTE med böcker som utspelar sig i Sverige, USA och Storbritannien eftersom det är länder som de flesta redan är välbekanta med. Det är var bokens handling utspelar sig som räknas, om det är författarens hemland eller ej spelar ingen roll i det här sammanhanget. Utspelar sig boken i flera länder kan man räkna båda, men det måste vara en påtaglig del av handlingen som är förlagd till landet, inte bara något kapitel eller några sidor. Eftersom även fiktiva världar kan bidra med läsning långt bortom vår egen vardag är det okej att räkna med sådana (t ex Narnia), men för att det fortfarande ska bli en världsomsegling ser jag helst att även ”riktiga” länder förekommer hos er. Även utdöda riken (t ex Romarriket) och udda platser som rymden och havets botten räknas."

Jag skall nu bara försöka få till en sida här på bloggen så att ni lätt hittar vilka länder jag gjort läsbesök i under året. Eftersom jag inte vill att detta skall vara en utmaning kommer jag inte att sätt upp något mål om hur många länder jag skall besöka. Det får bli som det blir helt enkelt. Jag hoppas få tips från andra bokbloggare på böcker som utspelar sig i främmande länder och kanske kan även jag tipsa någon om en bok eller två från något hörn av världen.

Är du också sugen på att bli världsomseglare? Titta in till Johanna och anmäl dig senast 15 januari.

4 kommentarer:

  1. Börjar alltid dagdrömma när jag ser världskartor!

    Lysande läsidé. Behöver också vidga mig geografiskt. Här kommer en bok i din smak (?) från Österrike http://www.bokus.com/bok/9789186905453/ett-helt-liv/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra boktips! Låter verkligen som en bok i min smak!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.