18 jan. 2016

miniatyrmakaren

Miniatyrmakaren (inbunden)

Den unga Nella Oortman ingår under sent 1600-tal äktenskap med den rike köpmannen Johannes Brandt i Amsterdam. Hon har inte träffat honom sedan bröllopet, men när hon knackar på porten är det inte Johannes utan hans kyliga syster Marin som möter henne. När Johannes väl dyker upp ger han Nella en fantastisk bröllopspresent i form av ett kabinettskåp som är en kopia av det hus som Nella nu skall kalla sitt hem. Först är Nella lite frågande till vad hon förväntas göra med detta kabinettskåp, men så hittar hon en minityrmakare som kan tillverka allehanda ting att fylla de små rummen med. Miniatyrmakarens arbete skall dock visa sig bli mer som profetior om vad som kommer att hända Nella, Marin, Johannes och de andra i hushållet och att det inte är någon problemfri tillvaro de går till mötes.

Jag älskade den här berättelsen! Den historiska miljöerna både i hemmet, i staden och i affärsmännens förrådshus fångar mig på ett sätt som historiska romaner sällan gör. Berättelsens huvudkaraktärer tar jag till mitt hjärta, medan jag tycker rätt illa om några andra figurer i boken. Nella är en ung kvinna som hamnar i en helt annan livssituation än hon hade föreställt sig, men hon tar sig igenom och blir starkare för varje kapitel. Sådant gillar jag! Johannes är inte den man han först synes vara och Marins hårda yta döljer hjärtats hemligheter. Det mesta är förresten fyllt av hemligheter, farliga hemligheter dessutom. Miniatyrmakaren av Jessie Burton är både spännande och underhållande och dessutom har den en mystik som gör den till en alldeles underbara verklighetsflykt. Läs den!

(Rec.ex från Modernista)

6 kommentarer:

  1. Jag har varit lite sugen på den här boken väldigt länge. Det blev precis värre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var riktigt mysig och rekommenderar den varmt.

      Radera
    2. Jag såg ju Annan kommentar här nedanför och det verkar som att även jag ska till Amsterdam i vår så det här var ju ett perfekt boktips för den resan. Hade ingen aning om att den utspelade sig där. Och nej, jag läste inte ditt inlägg så noga eftersom jag själv tänkt läsa boken :)

      Radera
    3. Jag skumläser också inlägg om jag redan vet att jag tänkt läsa boken. :) Hoppas du får en fin amsterdamsemester!

      Radera
  2. Jag gillade mycket - så mycket att jag bestämde mig för att åka till Amsterdam i vår! Vill se det där dockskåpet på Rijksmuseum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt med en Amsterdam-tripp! Dit vill jag också åka någon gång och Rijksmuseum är ju en givet museibesök.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.