10 mars 2016

kommer aldrig mer igen

Det har blivit en del läsande av kurslitteratur på sistone och ni vet hur det är - ibland intressant och ibland mördande tråkigt. Som avkoppling, t ex på tåget hem från jobbet, är det ljudböcker som gäller just nu eftersom jag har svårt att koncentrera mig på annan läsning när det är lite för mycket runt omkring mig. Tur de där ljudböckerna finns!

Kommer aldrig mer igen (mp3-bok)

Kommer aldrig mer igen av Hans Koppel är skickligt uppläst av Per Ragnar och jag tror faktiskt att hans uppläsning gör att jag upplever den här boken som bättre än vad jag hade gjort om jag läst den själv. Det i en rätt ruskig historia som utspelar sig i ett villaområde strax utanför Helsingborg. Ylva kommer en kväll inte hem från jobbet. Hennes man Mike tror först att hon följt med några jobbarkompisar ut, men Ylva kommer inte hem dagen efter heller och Mike förstår att Ylva har försvunnit. Polisen misstänker att Mike har något med Ylvas försvinnande att göra och att han bedyrar sin oskuld betyder inget för dem. Ylva är under tiden vid liv, men tvingas leva under hemska omständigheter alldeles i närheten av sitt eget hem.

Jag tycker det är en bok som är obehaglig på flera plan. Det Ylva utsätts för är hemskt, men polisens ovilja att ens börja utreda andra spår lämnar också besk eftersmak. Förövarna i boken är också de obehagliga och Koppel skildrar genom dem vårt sätt att närmast självklart lita på människor som har en trygg och framgångsrik framtoning. Det är inte den bästa bok jag läst eller lyssnat på men den har sina poänger och som avkopplingslitteratur med spänningsmoment fungerar den utmärkt.

4 kommentarer:

  1. Läste denna för något år sedan och den är precis så där som jag nästan får ångest av. Jag vet ju att de där människorna springer omkring där ute och ser ut som vem som helst. Läskig bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, usch det är otäckt när man börjar tänka på att liknande personer finns i verkligheten!

      Radera
  2. (minns inga tråkiga kursböcker - utom lingvistik :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ofta de är så tråkigt skrivna. Ämnet i sig kan vara intressant, men boken kan vara tråkig läsning. Händer rätt ofta tycker jag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.