13 mars 2016

livet enligt fikry

Livet enligt Fikry (mp3-bok)

A J Fikry driver bokhandeln Island Books på en ö utanför New Englands kust och har hamnat i en situation då livet inte blivit som det var tänkt och han blir allt mer avskärmad från omvärlden. Hans gravida fru har omkommit i en trafikolycka och bokhandeln har svårt att hävda sig i konkurrensen från nätet. Till råga på allt stjäls hans värdefulla exemplar av Poes diktsamling Tamerlane. Han anmäler stölden till polisen och snart skall han få anledning att besöka polisen igen, för i bokhandeln väntar en dag något annat än böcker. Något som skall komma att förändra Fikrys liv helt. Och mitt i allt så är det ju den där Amelia från förlaget som dyker upp för att sälja sina böcker och Fikry måste motvilligt äta middag med henne.

Inledningsvis tycker jag om Gabrielle Zevins bok Livet enligt Fikry och givetvis är det miljön med bokhandeln och kärleken till läsningen som får mig på fall. Fikry är också en man som framstår som rätt butter och sådana romankaraktärer är jag också svag för. Så tar Fikrys liv ett par vändningar som gör allt ljusare och jag tycker det blir väl sockersött och även om jag vet att det tillhör genren har jag svårt för det. Det skall dock komma en vändning till mot slutet och den gör att berättelsen får balans och mer beska.

Livet enligt Fikry bjöd på lite allt möjligt som ni förstår och om jag inte funderar för mycket och analyserar sönder den utan bara tar den för vad den är - en feelgood-roman - så tyckte jag om boken. Den var lättlyssnad och ett trivsamt sällskap under några timmar och det är precis vad jag just nu orkar med i litterär väg.

6 kommentarer:

  1. Den här ser jag verkligen fram emot att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt om man vill ha en avkopplande läsupplevelse.

      Radera
  2. Svar
    1. Du har trivsam läsning att se fram emot. :)

      Radera
  3. Jag gillar det där med bokhandlar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nåt speciellt med bokhandlar! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.