14 nov. 2016

tio över ett - en välförtjänt augustnominering

 (kartonnage)

Ungdomsboken i allas händer eller på allas läsplattor och mobiltelefoner just nu tycks vara Ann-Helén Laestadius August-nominerad bok  Tio över ett. Även jag har sällat mig till läsarskaran och tur var väl det för Tio över ett är en riktigt bra bok!

För det första gillar jag huvudpersonen Maja. Hon känns äkta och hennes tankar, känslor och rädslor är realistiska och trovärdiga. Maja bor i Kiruna och varje natt spränger de i gruvan. För Maja innebär det att hon ställer klockan på ringning klockan tio över ett så att hon inte skall missa sprängningen. Hon är livrädd för ras och för att Kiruna, eller i alla fall delen där hon, hennes familj och hennes bästa vän Julia bor, skall försvinna. Försvinna gör den i och för sig i alla fall eftersom Kiruna håller på att flyttas och byggas upp på nytt som en följd av gruvdriften. Allt Maja vill är att bo kvar i det hus hon växt upp i.

Förutom stressen och den bristfälliga sömnen har Maja ytterligare ett problem. Hon är kär i Albin, men vågar inte ens säga hej till honom och inser att detta kan göra att han istället kommer att kära ner sig i någon annan. Mitt i allt visar det sig att Julias mamma har träffat en man på nätet och planerar för att hon och Julia skall flytta till honom i Luleå. Allt blir lite för mycket för Maja.

Ja, det händer en massa och det är ju en av de saker jag brukar ha svårt för i ungdomsböcker, men i Tio över ett gör det ingenting. Författaren får ihop allt mycket tack vare att det finns en tydlig gemensam nämnare som genomsyrar berättelsens alla delar - rädsla/ångest och hur man kommer över den eller lär sig hanterar den. Hur man växer som människa när man äntligen vågar. Jag tycker Laestadius skriver så bra om just detta, men förutom det så lyckas hon genom samhällsperspektivet - flytten av staden och gruvbolagets dominans - ge boken en oväntad tyngd. Personligen har jag ingen åsikt i frågan, men det fungerar bra att ta upp det för att ge boken en dimension som i ärlighetens namn även många vuxenböcker saknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.