21 maj 2017

de ökända historien om frankie landau-banks

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks (pocket)

Vi måste börja med omslaget. Vilket omslag det är! Jag älskar typ allt med det men alldeles särskilt det rosa i kombination med det gröna. Mer rosa och grönt till folket! Ja, nog om detta. :) Och nu - över till innehållet.

Frankie går andra året på den välrenommerade internatskolan Alabaster. Hela första året levde hon lite i skuggan av sin storasyster, men nu när storasyster lämnat campus och Frankie gått och blivit supersnygg över sommaren blir tillvaron något annorlunda. Frankie skaffar en pojkvän och inte vem som helst utan Matthew Livingstone, sistaårselev och högstatuselev. För Frankie blir det förstås också en statushöjning men också nya vänner. Ganska snart skall Frankie dock bli medveten om att Matthew och hans vänner har en hel del hemligheter och hon kommer liksom aldrig riktigt in i gänget. Efter att ha spionerat på grabbarna en kväll inser hon vad allt handlar om - de är medlemmar i ett hemligt sällskap bara för killar.

Frankie tycker detta med "bara killar" är minst sagt urfånigt och istället för att bara låta saken bero eller skrika högt om det tar hon till sin list för att visa att hon är minst lika smart och till och med smartare än killarna i sällskapet.

Det här är en riktigt charmig bok! Frankie är omöjlig att inte älska och henne framfart på campuset och hennes sätt att lura killarna är både intelligent och fnissframkallande. Jag gillar hur hon vägrar degraderas till snygg- och kyssbar och istället använder sitt huvud för att få sin vilja fram. Jag tänker att alla som tyckte om Gilmore Girls borde kasta sig över Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart för här möter vi en karaktär med Rory Gilmores smarthet, men som faktiskt, på sitt alldeles egen sätt, är snäppet roligare.

4 kommentarer:

  1. Roligare än Rory Gilmore? Det avgjorde nog saken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska kanske tilläggas att jag alltid funnit Lorelei mer humoristisk än Rory, men Frankie är hur som helst en kul typ! :)

      Radera
  2. Jag gillade också den, önskar att jag hade haft den när jag var typ femton.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.