23 maj 2017

sommarläsningsplaner

Bildresultat för books grass

Så här års brukar det vara dags att börja fundera över sommarläsningen. För två år sedan deltog jag i bokbingon vilket ledde till en oväntat varierad läsning. Förra året var tanken att jag skulle ta mig igenom Svetlana Aleksijevitjs Tiden second hand: slutet för den röda människan. Det projektet lades snabbt ner för jag tyckte verkligen förfärligt illa om boken.

Den här sommaren tänker jag göra precis likadant som för tre år sedan - bara läsa det jag har lust till! Eller ja ... Bara beta av boktravarna med inbundet och pocket i den takt och ordning jag har lust med är kanske en mer korrekt formulering. Semestern är rätt många veckor bort fortfarande för mig så jag kanske hinner ändra mig, men jag tror inte det. Lustläsning är ändå alltid den bästa läsningen.

Om jag ändå skall utmana mig själv lite i sommar så blir det väl att jag verkligen skall läsa och inte bara lyssna. Stora delar av det gångna året har jag i princip bara lyssnat på ljudböcker och det är förstås inget fel i det och inget skadligt heller, men jag saknar upplevelsen av att läsa själv, att hålla i en pappersbok. Nu har jag börjat läsa igen och hittat glädjen i det. Hoppas att det håller i sig!

Hur ser era sommarläsningsplaner ut?

4 kommentarer:

  1. Jag ska läsa några typiska sommar böcker hoppas jag och beta av rec.ex och alla mina andra olästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också några rec.ex/dåliga samveten att beta av ... :)

      Radera
  2. Jag kör sommarbingo i år igen. Hoppas och tror att jag på så vis kan beta av en hel del hyllvärmare. Har varit försiktig med att beställa rec.ex. en tid nu så jag hoppas kunna läsa lite friare än under våren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar avstå helt från att beställa rec.ex från sommarutgivningen just för att kunna läsa fritt. Bingon var kul och jag kommer nog att köra den igen, men inte denna sommar. Hyllvärmare är det skönt att beta av mellan varven.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.