1 juni 2017

sommarläsningsenkäten

Bildresultat för park bench summer

Den snurrar omkring nu på en hel massa bloggar och självklart sällar även jag mig till gänget som besvarar sommarläsningsenkäten. :)

1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?
På den tiden jag jobbade som lärare och hade längre ledighet på sommaren läste jag definitivt mer då än andra tider på året. Numera har jag ju vanlig semester och därför kanske det inte blir lika stor skillnad på sommarläsningen som övriga året. Just i år har jag dock haft ett mediokert läsår hittills men nu har jag äntligen hittat tillbaka till läsningen igen så jag tror på en bra lässommar!

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?
Jag tycker jag har en variation av böcker som funkar bra för mig och därför skiljer den sig inte åt beroende på årstid. Jag har ibland försökt mig på utmaningar på sommaren, men i år blir det bara lustläsning så vi får se vad det blir.

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter o s v.
Jag trivs egentligen bäst i sängen eller schäslongen året om, men om jag är ute och det är en riktigt varm dag (i min värld allt över 21 grader) sitter jag gärna i skuggan på någon parkbänk eller ligger i skuggan på någon gräsmattan. Korta stunder i solen förekommer. Tänk, stora träd som rasslar lätt i brisen och parkmiljö som inte innehåller stojiga barn vid lekplats så får ni rätta känslan. Min getingfobi gör dock att uteläsningen ofta bli avbruten då jag flyr i vild panik så det gäller att hitta de getingfria zonerna. Långt ifrån lätt!

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?
Inte alltför tungläst skulle jag säga. Någon svensk deckare är förstås klassiskt. Jag har läst en och annan Mari Jungstedt-deckare lata sommardagar. Annars vill jag slå ett slag för en fransk romanförfattare som skriver mycket trivsamma böcker - Grégoire Delacourt. Vad som helst av honom skulle funka fint i sommarsolen!

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!
Sommaren utan regn av Maggie O´Farrell eller Sommarön av Eva Frantz (som jag bloggade om häromdagen) blir mina tips!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker heller inte om getingar så visst kan det ställa till det när man gärna vill läsa utomhus. Men precis som du föredrar jag skuggan eller soffan inomhus =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sängen är alltid skönast! Enda nackdelen är väl att man somnar så lätt ... men å andra sidan är det ju inte fel med en eftermiddagsslummer! :)

      Radera
  2. Jag är som du när det kommer till getingar...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.