18 juli 2017

låt det som varit vila

Låt det som varit vila (ljudbok)

Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån ... mördas på Gotland! Ja, för nåt i den stilen är det väl? :)  Sommarens gotlandsmordgåta för min del blev Marianne Cedervalls Låt det som varit vila och det är andra boken i serien om Anki Karlsson, fastlänningen som blivit gotlänning på heltid. Inledningsvis tycker jag boken är lite seg och jag känner mig för ovanlighetens skull alldeles för ung för boken. Anki är ju i den över medelåldern eller runt pension skulle jag tro, och det blir lite mycket 60-talsnostalgi när Anki och några vänninor som är på besök går loss med quiz från gamla tider. Det är också något med hela deras sätt att umgås som jag på något sätt känner mig främmande för och som fick mig att känna att boken nog är skriven för en annan generation. En generation som uppenbarligen har så rotade frukostvanor att de inte kan förändras lite när man är på besök hos någon ... Vet inte varför, men jag störde mig så på denna pyttelilla del av boken.

Men, så kommer boken igång lite mer när först ett dass på en stor gård  i närhet brinner ner och det räcker inte med branden, någon har skrivit ett hotfullt meddelande med stora bokstäver på en vägg i närheten. Bokens stora tema är öns tryffelfestival och det är när den äntligen startar som boken egentligen fångar mitt intresse. Det som börjar som en trevlig dag med tryffeljakt slutar med en middag där en av matgästerna dör. Anki, som fick mersmak på detta med att leta mördare i Av skuggor märkt, tar sin pensionerade polisvän Tryggve till hjälp och börjar snoka i vem som kan ha legat bakom mordet.

Andra halvan är helt ok på ett småputtrigt sätt och jag kan nog tänka mig att läsa även tredje boken i serien för ett gotlandsmord har ju ändå alltid en viss lockelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.