31 juli 2017

missdåd

Missdåd

Åh, den här finska sommaren har verkligen visat sig vara en hit! Senast utlästa bok är pusseldeckaren Missdåd av Karin Erlandsson. Vi tas med till en österbottnisk småstad där Sara, som precis gått ut journalisthögskolan, fått sitt första jobb. I staden bor Saras pojkvän, stallägaren, som hon nu äntligen skall få tillbringa mer tid med. Sara börjar i midsommartid och åker på uppdraget att rapportera från traktens olika dansbanor och får med sig fotografen Oskar ut i midsommarnatten. Det trista och typiska lokaltidningsuppdraget skall dock senare på kvällen bytas mot ett upphittat lik och där har ni hela upptakten till Erlandssons roman.

Jag tycker så mycket om att läsa den här boken! Här finns småstadens instängdhet och trygghet på en och samma gång. Folks hemligheter och tystnad. Tanten som kan se hela centrum från sitt fönster och som har koll på de flesta och det mesta. Att hon dessutom inte kan sova på nätterna och därmed ser allt som avviker är en given pusseldeckaringrediens. Den kvinnliga prästen som kämpar i motvind, den nyblivna änklingen, Sara själv med sin journalistiska nyfikenhet, den charmige Oskar och Robert som skall visa sig var någon annan än den Sara trodde - det är verkligen perfekta karaktärer för den här genren. Den här andra boken av Erlandsson gör mig inte besviken och jag uppskattar dessutom alltid lite extra de författare som kan skriva böcker som vitt skiljer sig åt. På förlagets hemsida finns att läsa om en barnbok som skall utkomma under året, Pärlfiskaren. Jag hoppas på att det snart kommer en till roman också för jag vill läsa mer Erlandsson!

2 kommentarer:

  1. Jag tror jag har kikat på denna. Bra låter den i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite brittisk fast österbottnisk kan man säga. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.