4 nov. 2017

efter emma

Efter Emma (inbunden)

Sara och Emma är barndomsvänner och trots att Sara sedan flera år bor i Göteborg har de hållit kontakten. Nu har inte Emma hört av sig på nästan två månader och Sara misstänker att något har hänt. Hon återvänder därför till sin hemstad Gävle och en historia som inte riktigt är vad den först verkar tar sin början.

I Anna E Wahlgrens bok Efter Emma varvas nutid och Saras återkomst till Gävle för att söka efter Emma med dåtid och nedslag i Sara och Emmas uppväxt. Emmas barndom kantas av social utsatthet i ett av Gävles mer problemfyllda områden, medan Emma kommer från en trygg villatillvaro. Det är en vänskap där den ena parten hela tiden har ett visst övertag. De både vännerna upplever saker tillsammans som gör att det finns mörka hemligheter som aldrig bör komma fram. Det är risken för dessa avslöjanden som gör att Sara är tillbaka i hemstaden.

Boken är aningen för vag för min smak. Det hintas om att saker hänt, men det tar alldeles för lång tid innan det börjar tydliggöras vad det handlar om och spänningen kan ta trappas upp. För mig är det aldrig ett bra tecken när jag tänker "men kom till sak nångång" under läsningen. Men, sista halvan av boken har ett bättre driv och det blir spännande utan att bli överdrivet - plus för det. En annan sak som för mig personligen var lite kul är att jag känner igen mig i beskrivningen av Gävle, vet var gatorna ligger, hur det ser ut etc då jag har delar av min familj boende i Gävle. Förutan det är boken inget särskilt egentligen och den sticker inte ut från mängden. Den funkar som lättläst tidsfördriv, men mer än så är det inte.

(Rec.ex från Bokfabriken

2 kommentarer:

  1. Jag är ju lite nyfiken på denna, tyckte första var helt OK och vill nog läsa mer av henne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var den första boken av henne för min del och den gav inte direkt mersmak. Men, det är absolut ingen katastrof så ge den en chans.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.