30 dec. 2017

ester karlsson med k

Ester Karlsson med K (inbunden)

Änkan Ester Karlsson, 78 år gammal, bor i bostadsrättföreningen Lärkan tillsammans med sin kakadua Roland som mest vill äta kakor. Det mesta är vardagslunk och pensionärsliv, men så hittas vaktmästaren mördad på vinden och Ester vaknar till liv. Hon kan helt enkelt inte låta bli att själv börja utreda vad som hänt och med sina kontakter inom polisen lyckas hon få reda på konfidentiell information, men hon har ju också sina egna vägar för att ta reda på hur saker och ting ligger till. Men, det skall inte stanna vid ett dödsfall och en tant går inte automatisk fri från misstanke.

På papperet borde det här vara en bok jag älskade att läsa. Jag gillar ju när gamla tanter snokar runt och löser mord, men Olséni & Hansens bok Ester Karlsson med K faller mig inte riktigt på läppen. Till att börja med har jag svårt för att tycka om Ester. Även om hon förvisso bjuder på kaffe och kakor, så är hon inte någon särskilt trivsamma gammal dam. Hon känns på något sätt mest kylig i mitt tycke och vänlig mest för vinnings skull. Inte så charmigt. Det andra som gör att läsningen inte blir så bra som väntat är sättet boken är skriven på. Den är babblig och babbliga böcker är jag lätt allergisk mot.

Jag har en gång tidigare försökt mig på en bok av Olséni & Hansen, Badhytten: det som göms i sand kommer fram ibland, men gav upp en bit in då jag inte heller då var särskilt förtjust i karaktärerna eller sättet den var skriven på. Det är nog bara att inse att det här inte är en författarduo för mig.

(Rec.ex från Bokfabriken

4 kommentarer:

  1. Har också läst den här men fastnade inte heller riktigt. Lyckades inte heller tycka om Ester riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är verkligen oväntat svår att tycka om och då faller ju också mycket av mysigheten som är så viktigt för genren. Synd.

      Radera
  2. Det är väl denna som utspelar sig i Lund? Har varit lite nyfiken på den. Men babblig alltså... nä, det gillar jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lund stämmer bra! Jag upplevde den som babblig, men andra tycker säkert annat som det ju brukar vara. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.