6 dec. 2017

grattis finland!

Relaterad bild

Hipp, hipp, hurra för Finland idag! Hundra år av självständighet är självklart värt att fira. 

Jag har under detta år läst ovanligt många finska böcker, inte minst under det som blev temat "bloggbohemens finska sommar" och det har definitivt gett mersmak. Just idag, på självständighetsdagen, har jag tänkt lyssna på de av Birgitta Ulfsson valda delar av nationaleposet Kalevala som finns som radioföljetong. Jag har faktiskt aldrig tidigare stiftat bekantskap med Kalevala, så allt jag vet är att det finns en person vid namn Väinämöinen som figurerar i verket. 

Det finns året till ära flera böcker av finländska författare att lyssna till som radioföljetong och jag tänker nog även lyssna på åtminstone en av dem - Nödåret av Aki Ollikainen - en bok som jag länge haft på min att-läsa-lista.

Men, det räcker inte med finskt i form av uppläste böcker. Jag håller också på att läsa Blå villan av Eva Frantz och under jullovet har jag tänkt läsa Själarnas ö av Johanna Holmström. 

Så, om ni har planer på att läsutmana er under nästa år - satsa på Finland blir mitt tips!  

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.