15 jan. 2018

vera

Vera (inbunden)

Det här är en bok som mår bästa av att ni som ännu inte läst den egentligen får veta så lite som möjligt om. Det är en rätt intrikat väv av minnen, återblickar och hemligheter som flera av karaktärerna bär på. I centrum står Sandrine, som kommer till Sverige 1945 och bär på ett barn som blivit till så där som barn blir ibland - utan avsikt och inte som en följd av himlastormande kärlek och passion. Här finns andra förutsättningar. Hon är bara sjutton år när hon kommer till Sverige, men en man på strax över trettio ansöker hos myndigheterna om att få gifta sig med henne trots att hon är minderårig och i iskall skärgårdsvilla gifter sig de två några månader senare.

Där stannar jag vad gäller handlingen. Jag kan dock säga att att detta är en mycket vackert skriven roman som liksom håller en i sitt grepp och stundtals är nästan mer spännande än många böcker i spänningsgenren. Det är något suggestivt och poetiskt över den utan att den känns konstlad eller svårtillgänglig. Vera av Anne Swärd är helt enkelt ett skickligt romanbygge.

4 kommentarer:

  1. Jag är helt enig med dig. Vera är den första bok jag läser av Anne Swärd, men nu vill jag läsa hennes tidigare också och alla kommande. Förstår inte hur den inte kunde bli Augustnominerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det absolut är en bok värd en Augustnominering. Jag kan också tänka mig att läsa mer Swärd efter denna.

      Radera
  2. Tack för tips, har tänkt läsa den sedan den släpptes i höstas men det har inte blivit av ännu. 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Alltid kul att kunna tipsa! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.