11 mars 2018

trogen intill döden

Trogen intill döden (ljudbok)

En ung fotbollsspelare hittas död och även om en hel del pekar mot en naturlig död så finner polisen det en aning märkligt att han har en blå ros mellan sina händer. Under veckan som följer skall det dyka upp flera döda människor runt om i Sverige med det gemensamt att de alla har en blå ros mellan sina händer. Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, GMP, kopplas in och jakten på mördaren är i gång.

Trogen intill döden av Jonas Moström är fjärde boken i serien om psykiatriker Nathalie och hennes kollegor i GMP. Jag har tyckt om serien hittills men den här gången är det för spretigt och för långt. De olika personerna i GMP befinner sig på olika håll i landet och undersöker olika mord för att på något sätt försöka komma på den gemensamma nämnaren. Jag tappar bort vem som är var och känner ibland att jag är i stort behov av en skype-konferens om läget, precis som bokens karaktärer. Kanske är det ljudboksformatet som gör att jag blir en smula förvirrad för böcker med många olika paralleller gör sig faktiskt bäst i pappersform.

Den person jag tycker bäst om i boken är en bifigur som funnits med i hela serien - Johans farmor Rosine. Hon är inlagd på sjukhus, men tänker då minsann inte flytta till nåt ålderdomshem efter utskrivningen och få en god man blir det då rakt inte tal om! Nog för att hon är gammal men än kan hon tänka klart och det skall också visa sig att hon har helt rätt i det. Gillar gamla damer som inte viker ner sig och som fortfarande visar att de kan bidra med ett och annat, även i en polisutredning.

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.