3 dec. 2016

doppler och volvo lastvagnar

På Bokmässan var jag på ett seminarium där Erlend Loe läste högt ur sin senaste bok, Slutet på världen som vi känner den. Jag och alla andra i salongen skrattade glatt åt Loes utvalda högläsningsdelar och jag kände att "den där boken vill jag läsa"! Boken är den tredje i ordningen om Doppler och därför kände jag att det kanske vore en bra idé att läsa de andra två först och det har jag nu gjort - med blandade känslor.

Doppler   (pocket)

Doppler har jag läst tidigare men det är så många år sedan att jag inte kom ihåg den särskilt väl. Det är en kort bok så jag valde att lyssna på den och Lennart Jähkel är en perfekt uppläsare för denna bok. Jag fnissar glatt ett antal gånger när jag lyssnar på Doppler och känner mig riktigt road, precis som jag minns att jag blev förra gången. Doppler är en man som tröttnar på vardagens ekorrhjul och duktighet och flyttar ut i skogen. Det hela är egentligen ganska odramatiskt. Han bara gör det. Frun och barnen bor kvar i villan, men Doppler bor i skogen. Jag inser att man kan ha invändningar mot detta, men när inte ens frun verkar ha så mycket emot att mannen dragit till skogs, så skall väl inte jag heller ha det. :) Ute i skogen blir Doppler vän med en älgkalv som han döper till Bongo och allt är tämligen fridsamt tills det dyker upp en annan vardagsflyktsman som stör friden. Ett antal roliga scener och en humoristisk ton i hela boken gör det här till riktigt rolig läsning!

Volvo lastvagnar är bok nummer två om Doppler, men jag fastnar inte alls för den. Tycker den känns mer ansträngd och att det går inte hem hos mig. Doppler har, i sällskap med sonen Gregus och älgen Bongo, gått från skog till skog och har nu hamnat i Värmland. Där bor en gammal dam som förlorade sin Volvo lastvagnskörande make för många år sedan och därefter förlorade hon även rätten att handha undulater efter en klippincident. Hon röker nu sitt hasch och har allmänt tråkigt. Tills Doppler & co dyker upp. I trakten bor också en gammal scoutentusiast med konstiga matvanor som försöker värva Doppler till scoutrörelsen. Men inget går riktigt som tänkt och både Gregus och Bongo drar när Doppler tappar kontakten med deras egentliga uppdrag - att bekämpa duktigheten i världen.

Jag hoppas att  Slutet på världen som vi känner den kommer vara mer som Doppler och av det lilla jag fick höra på Bokmässan så tror jag den kommer vara det. Trots Volvo lastvagnar ser jag fortfarande fram emot nästa bok om Doppler, men jag spar den till lite längre fram i vinter.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. När den är som i Doppler håller jag med. :)

      Radera
  2. Jag tyckte nog bättre om Volvo Lastvagnar än Doppler, jag var ju inte så förtjust i personen Doppler i första boken. Tycker han tog sig betydligt i den andra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte han blev tråkigare i andra boken ... Tur man får tycka olika! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.