3 nov. 2017

skrik tyst så inte grannarna hör

Skrik tyst så inte grannarna hör (inbunden)

Karin Alfredsson är tillbaka och levererar en bok som är väl värd att spendera några timmar med. Jag läste alla böckerna i hennes serie om läkaren Ellen Elg som befann sig på olika håll i världen och hamnade i deckarliknande situationer med kvinnors utsatthet som gemensam nämnare. I Skrik tyst så inte grannarna hör har Alfredsson lämnat Ellen Elg bakom sig och istället skrivit en fristående roman på temat hustrumisshandel. Ja, det är ingen spoiler för titeln säger ju vad det handlar om och kanske att titeln är lite för tydlig med det. Inte för att jag som läsare nödvändigtvis behöver bli överraskad, men jag behöver ju inte veta allt redan när jag ser bokens framsida heller.

Nu är det nyss sagda trots allt en petitess. Boken utspelar sig i Zambia och Alfredsson har bott flera år i södra Afrika och jobbat som biståndschef vilket också märks i skildringen av miljöer, kultur och människorna. Det känns äkta. Just att det känns äkta har jag förresten alltid tyckt är Alfredssons styrka - hon har ett tydligt engagemang i kvinnofrågor och skriver böcker som är enkla och rättframma att läsa, men som samtidigt ger mig som läsare en tankeställare och emellanåt lite nya perspektiv. I Skrik tyst så inte grannarna hör befinner vi oss både i slott och i koja, så att säga. Den ena kvinnan är en frisörska från Sverige, som träffar en lite äldre man med god ekonomi och ganska snabbt blir det både giftermål och en flytt till Zambia, där hon lever ett privilegierat liv som medföljare till en högt uppsatt svensk statstjänsteman. Den andra kvinnan kommer från Lusakas slumområden, men har förbättrat sin ekonomiska situation något genom att flytta ihop med tjänaren till det svenska paret och de bor nu tillsammans i tjänstebostaden, men giftermål verkar svårt att få till. Både kvinnorna skall dock hamna i svåra situationer, med såväl likheter som skillnader.

Jag tycker det är kul att Karin Alfredsson är tillbaka som författare och hoppas att det kommer nytt från henne snart igen!

(Rec.ex från Bokfabriken)

2 kommentarer:

  1. Jag har ju också läst alla böcker om Ellen Elg och jag har längtat som en tok efter Karin Alfredssons nya bok. Det är fullt möjligt att den dyker upp till jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ge dig själv den här boken i julklapp! Gillade du Ellen Elg är jag säker på att du kommer att tycka om den här boken också. Man känner igen Alfredssons sätt att berätta och jag saknade i alla fall inte deckargåtan.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.