26 apr. 2018

när dykaren lämnar sina kläder

När dykaren lämnar sina kläder (häftad)

En kvinna på strax över trettio reser till Marocko och Casablanca, men när hon skall checka in på hotellet blir hennes ryggsäck stulen. I ryggsäcken finns pass, plånbok, dator och allt annat som behövs för att kunna kunna klara sig på resa och för att kunna legitimera sig. Efter några kaosartade minuter väcks hennes hopp då det visar sig att hotellet har övervakningskameror. Det hela skall dock inte bli så lätt och trots att de kan se vem som tar hennes väska, skall det hela, som en följd av olika händelser, sluta med att hon får en annan kvinnas väska istället för sin egen. Hon tvekar en sekund, men tar sedan väskan och börjar använda den andra kvinnans namn. Det skall inte bli det enda andra namn hon använder. Hon blir en rad olika identiteter under sin vistelse i Marocko. Vem hon egentligen är blir att svårare att hålla isär, även för henne själv och varför hon hamnat i Marocko från första början får vi bara vet i brottstycken, men det skall visa sig vara en rätt komplicerad historia det med.

Den här boken har verkligen något eget på många sätt. Dels är den berättade i du-form, vilket i alla fall för mig känns som något väldigt ovanligt. Jag tycker det är fullständigt briljant ibland, men det finns också tillfällen då jag saknar jag-formens personliga tilltal. Berättelsen är också i sig lite annorlunda och blir alltmer surrealistisk ju närmare slutet man kommer. Fast den blir aldrig overklig. Allt är hela tiden full möjligt och det finns något sorgligt och vilset över vår huvudkaraktär som ger boken ytterligare en dimension. På något sätt tycker jag mig komma henne rätt nära, du-formen till trots.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.